Charles Leclerc heeft pole én snelheid, maar Max Verstappen weet dat er veel meer nodig is in de Spaanse hitte
Zes jaar na zijn eerste Formule 1-zege in Catalonië start Max Verstappen vanmiddag voor het eerst als wereldkampioen aan de bloedhete GP van Spanje. Zijn pittige klus: de rappere Ferrari van Charles Leclerc bijhalen. ,,Het managen van de banden gaat extreem belangrijk zijn.”
Door Arjan Schouten
Als om 15.00 de lichten doven boven Circuit de Catalunya delen Charles Leclerc en Max Verstappen voor de vierde keer dit jaar de eerste startrij. Het duel van het seizoen, maar zo verhit als vanmiddag is de clash nog niet geweest. Althans, qua randvoorwaarden dan. Met temperaturen rond de 36 graden wordt het werkelijk snikheet op het asfalt van Montmélo.
Ferrari heeft op voorhand de beste papieren met pole position voor Charles Leclerc en een sterk tempo, dankzij een stevig pakket aan updates, weet ook Max Verstappen. Maar de vraag is of dat genoeg gaat zijn voor de zege in Spanje. ,,Het managen van de banden gaat extreem belangrijk zijn met deze hitte’’, weet Verstappen, die in het verleden meermaals bewees een bandenfluisteraar te zijn.
Lelijk woord, maar u gaat het vaak horen vanmiddag, tijdens de GP: bandendegradatie. ,,Daar draait alles om’’, voorspelt teambaas Christian Horner alvast. Wie spaart z’n rubber het beste op het genadeloos hete asfalt, waar Pirelli massaal tweestoppers verwacht? Dat gaat de hamvraag zijn van de 52 Spaanse Grand Prix, de 32ste op het bijna vijf kilometer lange Circuit de Catalunya.
De start kan belangrijk zijn, als de kans om in te halen er is, ga je er natuurlijk voor.
Natuurlijk is de eerste run naar bocht 1 van groot belang op een circuit waar de polesitter driekwart van alle races won. Inhalen is er ook nog eens niet al te eenvoudig. Maar met de voorspelde hitte spelen er zoveel meer factoren mee dan alleen maar snelheid en de startpositie. ,,De start kan belangrijk zijn, als de kans om in te halen er is, ga je er natuurlijk voor. Is die kans er niet dan wacht je af en hoop je dat de auto sterk genoeg is om uiteindelijk toch mee te doen voor de zege’’, aldus Verstappen, die voor de tweede keer in zijn loopbaan drie races op rij kan winnen. ,,Dan hoop je gewoon de snelheid te hebben.”
Hij zag Ferrari dit weekend verbeteren, na toch al een sterk eerste deel van het seizoen. Van vrijdag op zaterdag vonden de Italianen nog een verbetering in de afstelling van de F175, wat de bandenslijtage nog wat vertraagde en het tempo verbeterde. ,,Hun longrun in de derde training zag er gewoon goed uit, daar zag je dat ze nog wel wat snelheid hebben gevonden”. aldus Verstappen. ,,Maar in de race moeten wij normaal gezien ook wel wat beter zijn dan over een ronde.”
Verstappen jaagt op zijn 24ste zege, Leclerc pas op zijn vierde. Andere gegadigden? Carlos Sainz natuurlijk, die vanaf P3 droomt van een thuiszege voor de Spaanse fans. De Spanjaard wacht echter nog steeds op zijn eerste zege in de Formule 1 en zijn track record in Barcelona belooft weinig goeds. Hij reed in zijn zeven optredens altijd in de punten, maar eindigde nooit hoger dan op een zesde plaats (2020).
Praat mee,
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret. -
George Russell is klaar met stuiterende F1-wagens: ‘Het is wachten op een groot ongeluk’
Het duurt niet lang meer of het aanhoudende ‘stuiteren’ van de nieuwe generatie Formule 1-auto’s gaat voor ongelukken zorgen. Dat zegt George Russell, de coureur van Mercedes. Hij heeft het probleem bij de Grote Prijs van Azerbeidzjan aangekaart bij de autosportbond FIA. -
Met video
Spinnende Max Verstappen komt tijdens verregende vrije training niet verder dan negende tijd
Max Verstappen kwam in de kletsnatte derde vrije training voor de Grand Prix van Canada niet verder dan de negende tijd noteren. De Limburgse wereldkampioen gleed in aantal van zijn snelle rondes van de baan en kwam goed weg nadat hij spinde in bocht twee (zie video hieronder). -
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
PREMIUM
Lewis Hamilton van mopperen en klagen naar opgewekt en positief: ‘Dit geeft mij veel hoop’
Klagend en zeurend voert Lewis Hamilton dit seizoen meestal een gevecht ver achter de top van de Formule 1. Maar in Canada stond hij weer eens op het podium. Het geeft hem hoop voor de rest van het seizoen.
-
Sydney vist achter het net, Australische Grand Prix maakt de 40 jaar vol in Melbourne
De Grote Prijs van Australië in de Formule 1 blijft in ieder geval tot en met 2035 in Melbourne. Vanaf volgend jaar staan in de Australische stad ook races in de Formule 2 en Formule 3 op het programma. -
Verstappen na makkelijke middag in Bakoe: ‘Iedere race finishen zonder problemen’
-
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer