Volledig scherm
Het pizzabusje © Arjan Schouten

F1-blog: In de paddock in Monza eet iedereen dezelfde pizza

Onze verslaggevers Arjan Schouten en Rik Spekenbrink volgen het Formule 1-circuit op de voet. In blogs melden ze wat hen verbaast in de wereld van pk’s en glitter en glamour.

Door Arjan Schouten

Pleisterplaats in de paddock van Autodromo di Monza, dit weekend? Het pizzabusje net voorbij het drukke Heineken-terras. De Nederlandse biergigant heeft de laatste jaren een heerlijke hangplek gecreëerd bij een aantal grands prix, maar in Italië heeft het bierterras nog wat extra’s. Die foodtruck een paar meter verder dus, waar heel het weekend al lange rijen staan. Iedereen komt er. Teampersoneel, (reserve-)coureurs, monteurs van alle teams, vip-gasten en natuurlijk de media. Allemaal voor een voortreffelijke punt pizza.

Een regelrechte hit is het, de foodtruck met daarin een steenoventje. Zo’n typisch Italiaanse pizzabakker kneedt het pizzadeeg waar je bij staat, strooit de ingrediënten er voor je neus op, schuift ze in de oven en haalt ze er met zo’n oversized pizzaschep na een paar minuten weer uit. Zijn vrouwelijke collega snijdt de pizza’s vervolgens razendsnel in acht punten, waarna het smullen kan beginnen en de rij weer ietsje korter wordt.

Al vanaf donderdag is er vanaf het lunchuur onafgebroken aanloop. Gisteravond stond uw verslaggever er in de rij achter drie monteurs van Red Bull Racing die even niet aan de auto van Max Verstappen hoefden te sleutelen. Achter me stonden een paar collega’s van Team Haas en Renault, gevolgd door een deel van de crew van het Britse Sky Sports en wat Hongaarse journalisten.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Volledig scherm
Er valt genoeg te eten in Monza. © Arjan Schouten
Volledig scherm
Bezoekers halen een snack op Monza. © Arjan Schouten

De Formule 1-teams, allemaal hebben ze een geweldig goede catering mee. In elk motorhome wordt heerlijk gegeten, gezond en goed. Maar het Formule 1-circus is in Italië en dat wil je proeven ook. Dunne, krokante bodem, niet teveel kaas, beetje tomaat, peper en zout en wat salami erop. Ingewikkelder wordt het hier niet en heel de paddock heeft het er al dagen over. Net als de twee ‘gelaterie’ (ijsboertjes) die halverwege en aan het einde van de paddock de hele dag Italiaans schepijs serveren.

Een slimme zet van de organisatie in Monza en ze zijn lang niet de enigen. In de paddock in Mexico-Stad kun je heel de dag churros eten, tequila drinken en je een Mexicaanse snor aan laten meten bij een Mexicaanse barbier. Op circuit Paul Ricard hadden ze laatst een beachbar opgetuigd waar je natuurlijk Ricard kon proeven. In Bahrein kun je de dorst lessen met een traditionele thee. En op de Red Bull Ring moet je heel erg je best doen om een blikje energiedrink met een stier erop te vermijden.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Het is natuurlijk een kleine moeite voor de circuit-organisaties en tegelijkertijd uitstekende city- of landmarketing. Niet al te duur ook. Daarom mag je hopen dat de mensen in Zandvoort alvast nadenken met welke typisch Hollandse producten zij de teams, vip’s en (buitenlandse) journalisten gaan verwennen. Ze zullen zich op Amsterdam Beach nu ongetwijfeld vooral druk maken om het verkeersprobleem en de verbouwingen aan en om het circuit. Maar even een haringkar regelen lijkt me toch een kleine moeite.

Quote

Daarom mag je hopen dat de mensen in Zandvoort alvast nadenken met welke typisch Hollandse producten zij de teams, vip’s en (buiten­land­se) journalis­ten gaan verwennen

Arjan Schouten, Verslaggever AD

Overige sporten