Volledig scherm
© AP

Hamilton: Er moet eerst iemand crashen voordat de kwalificatie gaat veranderen

Voor het tweede raceweekend op rij was het chaos in de beslissende fase van de Formule 1-kwalificatie. Jagend op de beste slipstream werd het ook in Monza chaos. ,,Er is zeker wat te verbeteren, voor de veiligheid en voor het spektakel.‘’

Door Arjan Schouten

Zigzaggen. Elkaar ophouden. En uiteindelijk massaal de kans missen op een tweede vliegende ronde in Q3 omdat de tijd simpelweg op was. Het had wat kolderieks in een sport waar werkelijk in elk detail miljoenen geïnvesteerd worden. Na de kwalificatie van Spa liep het in Monza weer uit op een chaos in Q3, waar iedereen opnieuw zocht naar de beste slipstream. Cruciaal op een circuit als Monza, waar snelheid alles is. Maar ga je allemaal tegelijk naar buiten voor een laatste run dan biedt het asfalt niet genoeg ruimte om die zoektocht met tien auto’s tegelijk te ondernemen. Dus werden acht van de tien auto’s afgevlagd en verdiende Charles Leclerc met één run pole position. ,,Mooi van die pole, maar zonde van die chaos’‘, meende de Monegask van Ferrari, die beide Mercedessen achter zich hield.

Volledig scherm
Lewis Hamilton met polesitter Charles Leclerc. © BSR Agency

De wedstrijdleiding besloot de volledige laatste ronde in onderzoek te nemen. ,,Maar wat kun je hier nou aan doen?‘’, vroeg Leclerc zich af. ,,Je kunt moeilijk een straf geven aan één coureur. Dan moet je straf geven aan alle tien de coureurs in Q3.‘’

Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff reageerde uitgesproken op de bizarre wending die Q3 nam. ,,Iedereen zag eruit als een idioot‘’, vertelde de Duitser bij Sky Sports. ,,Dit zie je niet eens in de juniorenseries. Dit is niet F1-waardig.‘’

Carlos Sainz opperde meteen na afloop van de kwalificatie om het systeem van de superpole weer eens te overwegen. Alle coureurs solo naar buiten voor één vliegende ronde. Lewis Hamilton had niet meteen een passende oplossing voor het probleem. ,,Maar een antic-climax is dit wel, want de kwalificatie hoort een van de spannendste momenten van een raceweekend te zijn’‘, aldus de wereldkampioen die start van P2. ,,Bij de ene baan is een gat met je voorganger belangrijk, bij de andere weer de slipstream. Maar er is zeker wat te verbeteren, voor de veiligheid en voor het spektakel. Ik zou het niet zo gek vinden als ze verschillende kwalificatie-situaties loslaten op bepaalde weekenden, maar ik weet weet nu al dat het hoogst onaannemelijk is dat zoiets gaat gebeuren. Blijkbaar moet er eerst iemand crashen voordat er wat gaat veranderen.‘’

Volledig scherm
Het was dringen geblazen in Q3. © Getty Images

Overige sporten