Mag Max zijn afgeschreven RB15 nu mee naar huis nemen?
Het Formule 1-seizoen zit er sinds zondagavond op. Maar wat gebeurt er eigenlijk met de peperdure bolides die we komend jaar niet meer terugzien? Eindigt de RB15 van Max Verstappen, die na de testdagen van deze week volledig is afgeschreven, in het museum of worden de onderdelen ervan aan de hoogste bieder verkocht? Dit is wat je moet weten over de razendsnelle ‘afdankertjes’.
Delen per e-mail
Promotie
Bij Red Bull staan ze er om bekend de wagens in eigen beheer te houden en deze vervolgens in te zetten voor allerlei promotiedoeleinden. De beelden van Max Verstappen die een skipiste afraast met een oude Red Bull zijn alom bekend, maar uiteraard worden ze ook gewoon op het asfalt 'hergebruikt’. Tijdens de Racedagen op Zandvoort afgelopen mei kwamen Verstappen en Pierre Gasly opdagen met de RB7, de wagen uit 2011.
Tekst gaat door onder de video en foto
Speeltje voor de rijkelui
De miljardenwereld van de Formule 1 zou niet de miljardenwereld zijn als wagens niet voor grof geld verkocht zouden worden. Rijke zakenmannen laten meer dan eens het oog vallen op een oude wagen, die ze voor enkele tonnen of soms zelfs miljoenen kopen op veilingen. Zo is een wagen van Jordan uit 2002 te koop voor bijna 300.000 euro en werd de auto waarmee F1-legende Juan Manuel Fangio in 1954 twee Grands Prix won verkocht voor het recordbedrag van bijna 25 miljoen euro. Met die laatste zal niet snel geracet worden, maar de Jordan zou zomaar terug te vinden zijn op de racebanen. Er zijn speciale competities waarin coureurs het in oude Formule-wagens tegen elkaar opnemen.
Mee naar huis als souvenir
Sommige coureurs willen de wagen waarin ze kampioen worden als souvenir mee naar huis nemen. Een aantal van hen heeft daarvoor zelfs een clausule in zijn contract opgenomen. Daniel Ricciardo bijvoorbeeld, al is de kans klein dat de Renault ooit zijn bezit wordt. Ook als de Australiër wereldkampioen was geworden, dan was het nog maar de vraag wanneer hij de R.S.19 daadwerkelijk had gekregen. Teams geven namelijk niet graag al hun aerodynamische geheimen prijs.
Zo moest Sebastian Vettel enorm lang wachten totdat hij zijn afscheidscadeau van Red Bull in ontvangst mocht nemen. De Duitser stapte in 2014 over van Red Bull naar Ferrari en zijn oude team had liever niet dat de wagen ineens in Maranello (het hoofdkwartier van Ferrari) zou opduiken.
Jenson Button klaagde zijn team zelfs aan om zijn Formule 1-auto te mogen houden. De Brit werd in 2009 wereldkampioen en had in zijn contract met BrawnGP staan dat hij de wagen mocht houden. Het team werd overgenomen met Mercedes en de fabrikant wilde enkel een replica afstaan. Uiteindelijk werd het buiten de rechtszaal om geregeld en werd Button de trotse eigenaar van zijn eigen auto.
Stukje F1 voor de ‘gewone man’
Is de Formule 1 dan helemaal niet bereikbaar voor de gewone man? Zeker wel. Op de website Memento Exclusives zijn onderdelen van de Formule 1-wagens te koop. Een gebruikte band van Lewis Hamilton uit 2015 met een glasplaat erop als bijzettafeltje? Kost ‘slechts’ 4.900 euro - zonder verzending. Een remschijf uit hetzelfde jaar? Bijna 1.200 euro. Nog een knaller: de uitlaat van de Mercedes uit 2014, met mooie tafel omlijst: 11.000 euro.
Maar vooruit, ook in de betaalbare categorie zijn er nog wel wat F1-souvenirs af te halen: 385 euro voor een klok die gemaakt is van een onderdeel van de versnellingsbak. En wat te denken van een ledlampje van 549 euro, gemaakt van een echte wielmoer. Ietsje goedkoper? Voor amper 127 euro heb je een iPhone houder, gemaakt van een doodgewone houten plaat. Maar wel eentje die onder de Formule 1-wagen van Hamilton zat tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2014. En hij wordt ook nog eens gratis thuisbezorgd.
Musea
Uiteraard houden veel teams ook wagens in eigen beheer. Om mee te pronken in de eigen musea, zoals Ferrari doet op de thuisbasis Maranello en McLaren in Woking. In Keulen is er een permanent Michael Schumacher-museum gevestigd waar enkele wagens van de zevenvoudig wereldkampioen te bewonderen zijn. En Red Bull? Dat heeft alle RB's naast elkaar staan in de fabriek in Milton Keynes. Van de wagen van Robert Doornbos, tot de vier titelwinnende wagens van Vettel en de pronkstukken van Verstappen.
Luister ook naar de AD Formule 1-podcast Pitstop!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zandvoort likt zijn wonden: ‘Alles gaat met 50 procent korting tegen inkoopprijs weg’
Het moest het grootste Nederlandse sportevenement van 2020 worden, maar natuurlijk ging ook de Grand Prix in Zandvoort niet door. Een verhaal uit het racedorp, over gemiste inkomsten, twijfels, perspectief en hoop. ,,De Formule 1 komt hier sowieso terug, maar een jaartal durf ik er niet meer op te plakken.’’ -
Samenvatting Hamilton op tweede startrij: ‘Nog niet honderd procent fit, maar dat staat me niet in de weg’
Na een week afwezigheid keerde Lewis Hamilton niet meteen terug op zijn troon. In de kwalificatie in Abu Dhabi moest hij Max Verstappen en Valtteri Bottas voor laten gaan. ,,Ik heb er wel eens beter voorgestaan,” bekende Hamilton. ,,Maar Max was vandaag gewoon de beste.‘’ -
Amerikaanse investeerder pompt 200 miljoen in Formule 1-team McLaren
Het Formule 1-team van McLaren heeft voorafgaand aan de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi de komst van een Amerikaanse investeerder aangekondigd. MSP Sports Capital neemt voor 185 miljoen pond, omgerekend 200 miljoen euro, een minderheidsbelang. McLaren hoopt met de Amerikaanse investeringen weer terug te keren aan de top van de Formule 1. -
Abiteboul weg bij Renault, niet mee naar Alpine
Teambaas Cyril Abiteboul verlaat Renault voorafgaand aan de herlancering van het team dat dit jaar als Alpine uit zal komen in de Formule 1. Dat bevestigde het Franse autobedrijf vandaag. -
Wat was het mooiste Max-moment van dit seizoen?
Het vijfde volledige seizoen van Max Verstappen in de Formule 1 zit er op en nooit eerder behaalde hij zoveel overwinningen. Ook begon hij dit jaar voor het eerst van poleposition. Maar welk moment was het mooiste Max-moment? Bekijk hieronder de beelden en stem op de poll!
-
PREMIUM
Video Verstappen als coureur klaar om Hamilton te onttronen, nu de randvoorwaarden nog
Max Verstappen speelde bij het slotweekend in Abu Dhabi de dominante rol die hij altijd wil vervullen. Aan Red Bull Racing de complexe taak om hem daar volgend jaar vanaf race 1 toe in staat te stellen. -
PREMIUM
Max Verstappen: Ik ben helemaal niet bang voor Lewis
Tweede in Abu Dhabi, derde in het WK. Max Verstappen draaide zijn beste seizoen ooit in de Formule 1. Maar om volgend jaar Lewis Hamilton af te zetten als koning, moeten Red Bull en Honda nóg beter. ,,En niet in de zomer, maar vanaf race 1.’’ -
FIA: 'Geen sprake van normaal F1-seizoen’
De organisatoren van de Grote Prijs van Australië praten met de autoriteiten over mogelijke verplaatsing van de race vanwege de strikte coronamaatregelen in het land. Dat verbaast voorzitter Jean Todt van de internationale autosportfederatie FIA niets: ,,Ik denk dat we de komende dagen over heel wat mogelijke veranderingen op de sportkalenders te horen krijgen, niet alleen de Formule 1.”