Max Verstappen in aanloop naar GP Monaco: ‘Is mijn kwalificatie slecht, laat het dan maar stormen’
In Spanje klaagde hij over de snelheid van de RB18 over één rondje, wat in Monaco nog veel belangrijker gaat zijn, met de vorentscheidung vaak al in de kwalificatie. ,,Je hebt de snelheid over een ronde hier absoluut nodig”, aldus Max Verstappen.
Door Arjan Schouten
Kom bij Verstappen niet aan met het verhaal dat het momentum in het wereldkampioenschap zijn voordeel op is gekanteld, nu hij na zes races leidt. Het gat van 46 punten met Charles Leclerc mag dan gedicht zijn en getransformeerd tot een voorsprong, dat is niet het enige waar Verstappen naar kijkt.
,,Ik heb een beetje geluk nodig gehad om hier te komen, dus of het WK nu echt gedraaid is? In Spanje hadden we ook niet de snelheid over één rondje en Charles liep in de race aanvankelijk ook nog bij me weg tot hij pech kreeg. Dus ik kijk het nog even aan, race voor race”, blijft Verstappen voorzichtig in het hete Monaco, waar hij weet wat nodig is om te winnen. Voor een goede zondag, moet ook een perfecte zaterdag zitten. ,,Je hebt die snelheid over één rondje hier absoluut nodig en dat loopt tot nu toe steeds nog een beetje tricky voor ons.”
Alleen in Imola startte Verstappen dit seizoen van pole, na winst in de sprintrace. Daarom is Ferrari, met Leclerc al vier keer op pole, voor velen de favoriet in de straten van Monte Carlo. Ook na de exit met motorpech in Barcelona. Verstappen: ,,Het enige wat wij kunnen doen, is zelf zo snel mogelijk op zoek gaan naar een goede balans en dan zien we het wel. We moeten dat ene rondje hier nailen, alles moet kloppen. Maar dat geldt voor iedereen.”
Waarom pole positions scoren dit jaar zo lastig blijkt voor Red Bull Racing, Verstappen heeft er geen logische verklaring voor. Lachend: ,,Is het de set-up? Ik weet het niet. Als we het precies wisten, zouden we er wel wat aan doen, hè.”
Over het DRS-probleem dat in Barcelona voor flink wat frustratie zorgde, is hij hoopvol. ,,We snappen wat er fout zit, dus hopelijk is dat wel goed opgelost nu. Tegelijkertijd, DRS is hier ook niet zo belangrijk.”
Is die kwalificatie goed, laat het daar maar droog zijn, een simpele, saaie race.
Inhalen is schier onmogelijk in de mondaine parel aan de Côte d’Azur. Starten van voren is er het beste devies, weet Verstappen na vorig jaar, toen hij in zijn woonplaats tweede werd in de kwalificatie maar een dag later voorop stond op de grid omdat Leclerc de start niet haalde vanwege defecten aan zijn auto.
Enige andere redmiddel na een matige zaterdag? Eventueel regen. En dat geven ze op ook, voor zondag. ,,Maar of ik daar op hoop? Dat hangt van de kwalificatie af’’, aldus de Limburger. ,,Is die kwalificatie goed, laat het daar maar droog zijn, een simpele, saaie race. Is die kwali niet goed, kom dan maar met een flinke storm, met regen en nat asfalt. Dan kan alles hier gebeuren. Hoewel je dan ook nog alles kan overkomen, hoor. Dan kan je ook zomaar de muur in glijden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met video9
Internationale media vrezen saai Formule 1-seizoen: ‘Zal héél moeilijk worden Max Verstappen nog te vangen’
De zesde van het seizoen - in negen GP's - en de eerste in Montreal, op Max Verstappen staat vooralsnog geen maat dit Formule 1-seizoen. Ook de internationale media komen superlatieven tekort voor de wereldkampioen van Red Bull Racing, die nog niet eens halverwege het seizoen hard op weg lijkt naar titelprolongatie. -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd. -
PREMIUM
Dankzij een kwartiertje rennen vliegt de conditie van deze kinderen vooruit én zijn ze rustiger in de klas
Hijgend, puffend en zwetend stuiven de scholieren over het schoolplein: ze zijn al zeker vijf keer de school rond geweest. Drie keer per week rennen ze in een kwartiertje de Daily Mile van zo'n anderhalve kilometer. Met resultaat: leerlingen lopen na drie maanden gemiddeld zo'n vijftig procent harder. -
Op deze tijden komen Max Verstappen en collega’s in actie bij de GP van Monaco
Dit weekend staat in Monaco de meest prestigieuze Grand Prix van de kalender op het programma. Op welke tijden komen Max Verstappen en zijn collega’s in actie? -
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer.
-
F1-team Mercedes schuldbewust na pijnlijke race in Bakoe: ‘Dit kunnen we simpelweg niet meer doen’
Het Formule 1-team van Mercedes heeft in Azerbeidzjan te veel gevraagd van de coureurs Lewis Hamilton en George Russell. Dat concludeerde James Vowles, hoofd strategie bij de Duitse renstal, in een terugblik op de race van zondag in Bakoe. -
George Russell is klaar met stuiterende F1-wagens: ‘Het is wachten op een groot ongeluk’
Het duurt niet lang meer of het aanhoudende ‘stuiteren’ van de nieuwe generatie Formule 1-auto’s gaat voor ongelukken zorgen. Dat zegt George Russell, de coureur van Mercedes. Hij heeft het probleem bij de Grote Prijs van Azerbeidzjan aangekaart bij de autosportbond FIA. -
PREMIUMGP van Monaco
Zelfs F1’s kroonjuweel is niet meer heilig: ‘Je kunt niet in het verleden blijven hangen’
Geen race op de kalender die meer Formule 1 ademt, maar hoe lang nog? Het contract in Monaco loopt af, de races zijn er vaak oersaai en de concurrentie is gigantisch. ,,Je kunt niet in het verleden blijven hangen.”