Max Verstappen moet na geweldige inhaalrace alleen teamgenoot Sergio Pérez voor zich dulden
Met samenvattingMax Verstappen heeft in de Grand Prix van Saoedi-Arabië zoals verwacht een mooie inhaalrace laten zien. Maar memorabel werd zijn optreden in Djedda niet. Het lukte hem uiteindelijk niet om zijn teamgenoot Sergio Perez in te halen, maar door een uitstekend laatste rondje bleef hij wel de leider in het wereldkampioenschap.
Hij was in de eerste 18 ronden van de Grand Prix van Saoedi-Arabië kalm, maar met rasse schreden naar voren gereden. Vanaf plek 15 op de startgrid, een positie waar hij terecht was gekomen doordat zijn aandrijfas tijdens de tweede kwalificatiesessie brak, nam hij geen risico. Hij koos zijn inhaalmomenten bewust, nam er de tijd voor om op te rukken in het veld.
Wetende dat hij momenteel de snelste auto heeft, hoefde hij niet te overhaasten. Enigszins speculerend op een safetycar-situatie misschien wel helemaal niet. Het smalle, razendsnelle stratencircuit in Djedda kon namelijk nog weleens incidenten veroorzaken. En hoewel niet veroorzaakt door crash, kwam die safetycar er na 18 ronden toen de auto van Aston Martin-coureur Lance Stroll stil viel.
Verstappen had daar een beetje geluk mee. Want het verschil met de leider in de race, zijn teamgenoot Sergio Perez was inmiddels opgelopen tot 21 seconden. Begrijpelijk, aangezien de Mexicaan vooraan alle ruimte had om snelle rondetijden te rijden, terwijl de wereldkampioen zich door de drukte moest manoeuvreren.
En dus had de Nederlander vanaf plek vier ineens weer alle kans op de zege in Saoedi-Arabië. Maar daar stak zijn teamgenoot een stokje voor. Perez had een uitstekende herstart na de safetycar-situatie en reed eenvoudig weg bij Aston Martin-coureur Fernando Alonso. Verstappen had een paar rondjes nodig om Mercedes-coureur George Russell en Alonso in te halen en kwam vervolgens in zijn jacht op Perez maar mondjesmaat dichterbij.
Uiteindelijk kwam hij zelfs amper dichterbij terwijl hij over de boordradio sprak over een onverklaarbaar probleempje aan de auto dat hem enigszins hinderde. Een strijd om de zege van de grand prix kwam er daarmee dus niet meer. Een strijd om de leiderspositie in het wereldkampioenschap bleef over. Want aangezien Perez in Bahrein tweede werd achter Verstappen en beide Red Bull-coureurs daar niet de snelste rondetijd reden, zou degene die nu het rapste rondje zou noteren een punt meer hebben dan de ander.
Bekijk de beelden van de finish.
En dat snelste rondje kwam richting de slotfase in handen van Perez, waar Verstappen in de laatste fase van de race minder snel ging rijden. Dat deed hij om zijn banden een beetje te sparen om in de laatste ronde nog een poging te wagen dat puntje van zijn teamgenoot af te pakken. Dat lukte hem en daarmee werd de Mexicaan de winnaar van de Grand Prix van Saoedi-Arabië, maar bleef Verstappen de leider in het wereldkampioenschap.
,,Ik besloot er in die laatste ronde nog eens helemaal voor te gaan”, reageerde Verstappen in het interview naast de baan. Hij kon uiteindelijk goed leven met de tweede plaats. ,,Het was niet zo makkelijk om door het veld te komen. Maar toen ik ze één voor één wegwerkte, kwam ik in een goed ritme en natuurlijk ben ik erg blij om hier op het podium te staan.”
Alonso raakt podiumplaats kwijt
Achter de Red Bull-coureurs finishte Alonso als derde, maar na de race bleek dat hij een eerdere tijdstraf niet goed had ingelost. De Spanjaard moest zijn podiumplaats daardoor afstaan aan Mercedes-coureur George Russell.
Nyck de Vries rukte tijdens de race van plek 18 op naar de veertiende plaats. Het gebeurde allemaal in de schaduw van weer een weekend vol Red Bull-geweld. Want na twee races is meer dan duidelijk dat het team van Verstappen en Perez met kop en schouders boven de rest uitstijgt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
samenvatting
Glibberend maar met overmacht wint Max Verstappen zijn tweede GP van Monaco
-
Met samenvatting
Grappende Max Verstappen heerst in Barcelona: ‘Positief verrast door de inhaalmogelijkheden’
Max Verstappen was de snelste in de tweede vrije training in Barcelona, nadat de tweevoudig wereldkampioen ook al heerste in de eerste vrije training op het Circuit de Catalunya. De Spaanse racefans zullen na deze sessie hopen op een mooi weekend voor Fernando Alonso, die tien jaar geleden in Barcelona voor het laatst een grand prix won. -
Sancties tegen Rus Nikita Mazepin blijven van kracht: terugkeer in Formule 1 voorlopig uitgesloten
Nikita Mazepin kan een terugkeer op korte termijn in de Formule 1 vergeten. De Britse justitie weigert de sancties tegen de Russische coureur, die werden opgelegd vanwege de oorlog in Oekraïne, op te heffen. -
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Met samenvatting
Aanhoudende problemen voor Max Verstappen in eerste training Monaco: 'Zo ga ik crashen’
Werk aan de winkel voor Max Verstappen en Red Bull Racing in Monaco. De Nederlandse wereldkampioen klaagde tijdens de eerste vrije training een uur lang over zijn auto en kwam in zijn woonplaats niet verder dan P6, op bijna negen tienden van de toptijd van Carlos Sainz. De training eindigde onder een rode vlag.
-
PREMIUMMet samenvatting
GP van Spanje belooft pas áchter Max Verstappen spannend te worden: Spaanse strijd voor het podium?
-
-
-
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides.