Volledig scherm
Lewis Hamilton © REUTERS

Oppermachtig Mercedes zegeviert in China, Verstappen pakt vierde plek

Gestart als vijfde, gefinisht als vierde. Wederom een degelijk optreden van Max Verstappen in China, waar hij maximaal scoorde. Maar ook een nieuwe bevestiging dat Mercedes - dat met winst voor Lewis Hamilton en een tweede plaats voor Valtteri Bottas - op hoge snelheidscircuits nog altijd veel te rap is voor Red Bull Racing, dat zich moet richten op Ferrari.

Volledig scherm
© BSR Agency

Door Arjan Schouten

Nee, een hoogstaand spektakel was het niet in Sjanghai. Slechts één keer moest vanochtend naar het puntje van de stoel geschoven worden door de Chinese toeschouwers, toen Sebastian Vettel en Max Verstappen na twintig rondjes vochten voor een positie. Het was illustrerend voor de race dat juist dáár de spanning zat, want om de zege ging het niet. Mercedes was simpelweg te snel voor de rest van het veld in de duizendste race uit de Formule 1-geschiedenis. Afgevlagd door legende Alain Prost scoorden de Duitsers wéér een één-tweetje, met de zege voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op twee.

Daarachter leken aanvankelijk drie mannen kans te maken op de laatste podiumplaats. Beide Ferrari’s en Verstappen. Dus nam Red Bull de regie in handen en haalde Verstappen als eerste van de topcoureurs binnen in ronde 18. Met Vettel reageerde Ferrari, waarna beiden op de harde band dus tot een gevecht kwamen. Binnendoor in bocht 14 stak Verstappen zijn RB15 langs de Duitser, die echter weer terug wist te kruisen. Even was er contact, maar beiden lieten elkaar leven.

Bekijk hier de samenvatting van de Grand Prix:

Volledig scherm
Max Verstappen © AP

Waar Ferrari reageerde met Vettel, was Charles Leclerc het haasje. Vijf rondes langer hielden de Italianen de Monegask buiten, die zo achter Verstappen belandde. Op tweederde van de race herhaalde deze situatie zich, toen Verstappen in ronde 35 nog een tweede pitstop maakte voor verse medium-banden. Weer was het Vettel die reageerde en zo voor Verstappen terug op het asfalt kwam. En wederom hield Ferrari Leclerc wonderlijk genoeg opnieuw langer buiten, om hem pas acht rondes later te roepen. Vijftien tellen achter de Nederlander kwam hij weer buiten, met nog dertien rondes te rijden. Het bleek teveel van het goede. Door nog wat te pushen hield Verstappen het gat met zijn generatiegenoot intact. Zo scoorde hij tussen beide Ferrari’s als nummer vier opnieuw 12 kostbare WK-punten, waarmee hij zijn derde plaats (39 punten) behoudt in het wereldkampioenschap. De leiding is voor het eerst dit seizoen voor Hamilton (68 punten) en Bottas is tweede (62 punten). Vlak achter Verstappen staan Vettel (37 punten) en Leclerc (36 punten)

Maar het enorme gat van 27,6 seconden op dagwinnaar Lewis Hamilton zal hem toch niet volledig tevreden stellen. Het tempo voor het podium zat er in China niet in. Wel maximaliseerde hij opnieuw het resultaat, zoals hij ook in Australië (derde) en Bahrein (vierde) deed.

De snelste raceronde en daarmee één wk-punt was voor Pierre Gasly. De teamgenoot van Max Verstappen werd twee rondes voor het einde naar binnen gehaald om de snelste ronde neer te zetten.

Volledig scherm
Uitslag Grand Prix van China © AD

Overige sporten