Kimi Räikkönen reed de snelste tijd en veroorzaakte de eerste ronde vlag.
Volledig scherm
Kimi Räikkönen reed de snelste tijd en veroorzaakte de eerste ronde vlag. © BSR Agency

Räikkönen rijdt snelste tijd en zorgt voor rode vlag op door 'DAS' gedomineerde testdag

Testdagen F1Kimi Räikkönen heeft de tweede testdag in Barcelona afgesloten met de snelste tijd. De Finse coureur reed in zijn Alfa Romeo in het laatste uur een rondje van 1.17,091 en was daarmee twee tienden rapper dan Sergio Perez (Racing Point), wiens naam bijna de hele dag bovenaan had gestaan.

Niet de rondetijden en het aantal afgelegde kilometers, maar een innovatieve vondst van Mercedes was donderdag hét gesprek van de dag. Wereldkampioen Lewis Hamilton was amper een uurtje aan het testen toen op de on-board beelden duidelijk te zien dat hij het stuur lichtjes naar zich toe trok, om het stuurwiel vlak voor het insturen weer in te drukken.

Mercedes gaf tijdens het persmoment toe dat het ging om een nieuw systeem in de auto: DAS. Die afkorting staat voor Dual Axis Steering, waarmee de voorwielophanging beïnvloed kan worden ,,Het geeft een extra dimensie aan het besturen van de auto”, zei James Allison, de technische man bij Mercedes. ,,Maar hoe we het gebruiken wat er mee willen bereiken, dat houden we voor onszelf.”

Waar Hamilton en Valtteri Bottas gisteren nog tekenden voor de twee snelste tijden van de dag, beperkte het team zich vandaag tot het maken van veel kilometers. De Brit kwam in de ochtend tot het aantal van 106 rondjes, de Fin bleef - mede door een elektrisch probleem met de auto - steken op 77 rondjes.

Hoewel het tijdens de testdagen vooral gaat om het verzamelen van data en niet om snelle rondetijden, zal Räikkönen toch met een goed gevoel op de dag terugkijken. De oud-wereldkampioen kwam tot 134 rondjes en reed de snelste tijd. Aan het eind van de sessie zorgde hij overigens wel voor de eerste rode vlag deze testdagen, toen zijn auto wegens een tekort aan brandstof stilviel op de baan.

Het veelbesproken stuur van Lewis Hamilton.
Volledig scherm
Het veelbesproken stuur van Lewis Hamilton. © Screenshot Formula one

Namens Red Bull kwam Alexander Albon niet tot het indrukwekkende aantal van 168 rondjes dat zijn teamgenoot Max Verstappen gisteren had afgelegd, maar met 132 rondjes maakte ook de Thai voldoende kilometers. Romain Grosjean was met 158 rondjes vandaag de meest productieve coureur. De oefensessie eindigde wel enigszins in mineur voor de Fransman van Haas toen hij bij een spin zijn auto beschadigde en vroegtijdig naar binnen moest.

De Ferrari’s reden zich zowel qua rondetijden als qua aantal afgelegde kilometers vandaag niet echt in de kijker. Charles Leclerc en Sebastian Vettel (die gisteren nog verstek liet gaan omdat hij zich niet lekker voelde, maar vandaag de middagsessie voor zijn rekening nam) kwamen opgeteld tot 121 rondjes, tegenover 183 voor concurrent Mercedes. Renault bleef met Daniel Ricciardo en Esteban Ocon op slechts 92 rondjes steken.

Morgen staat de derde en laatste testdag van deze week op het programma. Bij Red Bull kruipt Verstappen dan 's ochtends achter het stuur, in de middag neemt Albon de honneurs waar.

Romain Grosjean rijdt veel rondjes op het circuit in Barcelona.
Volledig scherm
Romain Grosjean rijdt veel rondjes op het circuit in Barcelona. © BSR Agency

Overige sporten