Ricciardo smoort relletje met Verstappen in de kiem
Daniel Ricciardo zag een man of 35 van de schrijvende pers op hem staan wachten, vanmiddag een uur na de kwalificatie voor de grand prix van Oostenrijk. ,,Dit kan maar twee dingen betekenen. Of ik heb gewonnen, of ik heb iets gezegd”, zag hij de bui al hangen.
Ik ben niet boos op Max, ik was alleen gefrustreerd.
Dat laatste was natuurlijk het geval. In de emotie had de Australiër even eerder zijn teammaat Max Verstappen min of meer van vals spel beschuldigd. Tot drie keer toe moest Ricciardo in een snelle run voorop rijden, met de Nederlander achter zich. Daarom ging hij bij de derde poging extreem langzaam rijden en vroeg het team Verstappen te vragen hem te passeren. Zodat die hem op sleeptouw zou kunnen nemen, of voor een slipstream zou kunnen zorgen. Maar Verstappen bleef achter Ricciardo rijden. Dat frustreerde Ricciardo die kort na de sessie, die hij als 7 de eindigde zei: ,,We hadden dit eerlijker moeten spelen. Ik had één keer voordeel moeten krijgen.”
Eenmaal bekoeld moest Ricciardo inbinden. De afspraken bij Red Bull Racing, zo had teambaas Christian Horner inmiddels uitgelegd, zijn al 7 jaar hetzelfde: de ene grand prix gaat rijder 1 als eerste naar buiten in de kwalificatie. En de race erop is het de beurt aan de ander. In Oostenrijk was het Ricciardo die de box als eerste moest verlaten. Verstappen stond dus in zijn recht om achter zijn ploeggenoot te blijven.
,,Ik ben ook niet boos op Max”, zei Ricciardo, nadat hij een panoramafoto had gemaakt van het legertje journalisten om hem heen. ,,Ik was alleen gefrustreerd. Volgens mij had ik zeker twee tienden harder gekund als ik niet steeds als eerste een gat voor anderen had moeten trekken. Maar ik weet hoe het werkt: iedereen is voor zichzelf op de baan en je teamgenoot is de eerste die je wil verslaan. Max heeft ook een punt.”
Sterker, de laatste vraag van de sessie – die enkel over dit akkefietje ging – was of hij anders had gehandeld als het andersom was geweest. ,,Ik denk het niet”, bekende Ricciardo, die daarmee een zelf opgetuigd relletje in de kiem smoorde.
Hij ligt afgelopen weken onder een vergrootglas, omdat de toekomst van Ricciardo ongewis is. Bij Red Bull lijken ze langzaam wat geduld te verliezen en willen ze duidelijkheid van de Australiër. Die zei eerder deze week nogmaals er nog niet uit te zijn.
Los van het voorvalletje in de kwalificatie moesten Ricciardo en Verstappen concluderen dat het nog geen al te best weekeinde is voor het team. Met plek 4 - Vettel kreeg door het hinderen van Carlos Sainz in Q2 een gridstraf van drie plekken aan zijn broek en dus schuift Verstappen een plekje op- had de Limburger maximaal gepresteerd. ,,Met name in Q3 was de balans in de auto weer niet geweldig. Ik heb de kwalificatie gemaximaliseerd, in de race zien we morgen wel weer verder. Het is gewoon een feit dat dit circuit ons niet zo goed ligt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het om zelfs 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zó hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro, wat vergeleken met de Nederlandse prijzen nu minimaal 40 cent per liter lager is. Loont het om daarom ver om te rijden om te tanken? De Gelderlander zocht het uit. -
Met video
Max Verstappen tweede in slottraining, drie uit drie voor Charles Leclerc
Drie trainingen achter de rug in Barcelona en drie keer was Charles Leclerc de snelste coureur van het veld. In de laatste oefensessie bedroeg zijn voorsprong op Max Verstappen echter slechts 72 duizendsten. De Nederlander lijkt in aanloop naar de kwalificatie dus gevonden te hebben wat hij gisteren nog zocht. -
Aston Martin vrijgesproken van ‘klonen’ Red Bull, team Max Verstappen start intern onderzoek
Aston Martin is vrijgesproken van kopieergedrag. De Formule 1-auto’s van Sebastian Vettel en Lance Stroll leken vrijdag na het doorvoeren van wijzigingen zo veel op die van Red Bull, dat de internationale autosportfederatie FIA aanleiding zag een onderzoek in te stellen. Na grondige inspectie kwam de FIA tot de slotsom dat Aston Martin zich aan de regels heeft gehouden en met een ‘legale’ auto op Circuit de Catalunya rijdt. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Fernando Alonso leeft mee met Lewis Hamilton: ‘Coureur is belangrijk maar niet cruciaal in de Formule 1'
Fernando Alonso weet precies hoe Lewis Hamilton zich voelt. Ook de Spanjaard was een periode in zijn carrière bijna niet te verslaan in de Formule 1 en nu wacht hij al negen jaar op een nieuwe zege. Hamilton won 103 races en veroverde zeven wereldtitels, maar ervaart dit seizoen dat hij niet eens voor het podium rijdt. Dieptepunt was wel een ronde achterstand op Max Verstappen in de race op Imola.
-
Remmen staan in brand bij Schumacher tijdens VT3
‘Mijn remmen staan in brand’, deelt Schumacher mede aan zijn team. Gelukkig krijgt hij zijn auto tot in de pitstraat, waar hij niet op de gewenste plaats kan stoppen. Daardoor valt er ook nog even een monteur op zijn achterste. Werk aan de winkel bij Haas. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
De Vries maakt officiële F1-debuut tijdens vrije training in Barcelona
Groen licht in een warm Barcelona voor het begin van de eerste training! Hoe doet Nyck de Vries het in zijn F1-debuut? En werken de updates van Ferrari en Mercedes een beetje?