Soevereine Verstappen wint glijspektakel op Imola, Hamilton beperkt schade
SamenvattingNog nooit won Max Verstappen zó vroeg in het seizoen. Na de tweede plaats in Bahrein was de 23-jarige Nederlander in Imola dé winnaar van het gedroomde duel in de Formule 1 met Lewis Hamilton. Bij de start al verschalkte hij de wereldkampioen, die een pittige middag kende, maar nog wel maximaal presteerde en de leiding in het WK behield.
Door Arjan Schouten
Was de opener in Bahrein al spectaculair, race nummer twee in Imola had werkelijk alles. Een pittige bui vlak voor de start, daar begon het allemaal mee. Glijpartijen, crashes, uitvallers, twee safetycars en die steeds weer terugkerende vraag: is de baan al droog genoeg voor slicks? Maar nog voor die vraag echt relevant werd, had Max Verstappen zijn grootste en uiteindelijk beslissende slag al geslagen. Startend van P3 was hij op intermediates veel sneller weg dan polesitter Lewis Hamilton, die hij in de eerste bocht dan ook verschalkte.
Hij had er de hulp van zijn verrassend sterk gekwalificeerde teammaat Sergio Pérez niet eens voor nodig. Op eigen kracht zette hij zijn RB16B in een flits naast de Mercedes van Hamilton, waarna hij zijn spierballen liet rollen. Ernaast, er net voor en eerder de bocht in. Met licht contact, maar niets ongeoorloofd, zo oordeelde de wedstrijdleiding.
Stuiterend over de kerbs was Hamilton toen wel even gezien met wat schade aan de vleugel, maar na de eerste safety car (crash Nicholas Latifi) kwam de zevenvoudig wereldkampioen na een gratis stop weer ijzersterk terug. Een aanvalletje moest de Nederlander pareren, om daarna weer een gat te trekken. En spannend bleef het op een opdrogende baan, waar nog niemand naar de slicks durfde. Lang wachtte Verstappen het af, maar na 28 ronden was het wel gedaan met zijn groene rubber. Mediums eronder in twee ruime tellen, Hamilton in de reactie had vier tellen nodig: weer wat voordeel in hét duel, dat maar bleef duren.
Verstappen stampend op een nog altijd verraderlijke baan, Hamilton vol in de achtervolging. En ja hoor, daar bleek ook Hamilton maar gewoon een mens. Een zeldzaam foutje, maar met de volle druk erop en tal van achterblijvers om hem heen, ging Hamilton te breed in Tosa. Zo het grind in. In de achteruit kreeg hij zijn bolide nog terug het asfalt op, maar met veel achterstand en terug op P9.
Ook dat verschil ebde weer weg, vanwege een tweede safety car, veroorzaakt door Valtteri Bottas en George Russell die met een megaklapper een voortijdig einde aan elkaars optredens maakten.
Rode vlag en het hele veld als een harmonica weer in elkaar gekreukt in de pitstraat. Na een half uur oponthoud werd er onder eindelijk een voorjaarszonnetje rollend gestart voor nog 28 omlopen op een opdrogende baan. Daarin kwam de leiderspositie van Verstappen, die zijn voorsprong uitbouwde naar 22 tellen, natuurlijk niet meer in gevaar. Lando Norris en Charles Leclerc hadden het ver achter de Limburger veel te druk met elkaar. Hamilton stoomde in de volle finale nog krachtig op, maar besefte zelf ook wel dat hij na zijn uitstapje de tweede zege van het seizoen aan Verstappen moest laten. Na een vinnig gevecht met Norris (derde) haalde hij er echter nog wel het maximale uit met een tweede plaats én de snelste ronde. Zo behield hij nipt (44 om 43 punten) de leiding in het WK.
Winst in Italië, waar Verstappen voorheen vooral pech kende, betekende de elfde zege voor Verstappen in de Formule 1. ,,Het was tricky en verraderlijk daar buiten op het asfalt, maar we hebben het geflikt mannen. Uitstekend’’, reageerde Verstappen over de boordradio. ,,Dit was een uitdagende middag, erg glad. Maar we hebben alles uitstekend aangepakt. Ik had nog een slippertje bij de herstart, geluk spinde ik niet. Maar de rest ging helemaal goed. Een puntje achter in het WK? Het seizoen is nog lang, hè. We blijven kalm.”
Hamilton roemde het optreden van Verstappen en had zelf geen foutloze middag. ,,Maar een prima wederopstanding”, telde Hamilton zijn zegeningen. ,,Ik ben zo blij dat ik nog door kon. En nu op naar de volgende.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met video's
Max Verstappen doet het ook in Miami: wereldkampioen loopt met zege verder in op Charles Leclerc
Hij had genoeg aan te merken op zijn team en het circuit in Miami, maar stelde na een rommelige aanloop zelf orde op zaken in de race. Max Verstappen knokte zich langs beide Ferrari’s, om zich tot eerste winnaar te kronen in Florida. -
FIA houdt meer sprintraces tegen: teams waren wél voor
De internationale autosportfederatie FIA heeft niet ingestemd met het invoeren van zes sprintraces in 2023 in de Formule 1. Tijdens een bijeenkomst van de ‘Formula 1 Commission’ in Londen stemden de tien teams en het management van de koningsklasse voor, maar de overkoepelende bond niet. Daardoor ontbrak de benodigde steun om het voorstel door te voeren. -
Podcast | 'Het is toch een teken van stress en nervositeit bij Charles Leclerc’
Charles Leclerc had graag willen winnen in Italië, bij de thuisrace van Ferrari. Maar het werd het weekend van Max Verstappen. Het rood werd verdrongen door oranje. Red Bull was het hele weekend soeverein. Presentator Etienne Verhoeff blikt met F1-verslaggever Marijn Abbenhuijs terug op het F1 weekend in Pitstop. -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
vrije training 3
Max Verstappen maakt flink wat meters in Miami, Red Bull en Ferrari aan elkaar gewaagd
Na de domper van gisteren heeft Max Verstappen tijdens de derde vrije training in Miami wel de nodige rondjes kunnen rijden. Met de snelheid van de Red Bulls lijkt weinig mis, want de toptijd kwam op naam van Sergio Pérez, voor Charles Leclerc en Verstappen.
-
PREMIUMGeld & Geluk
Saskia kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
Formule 1 wil volgend jaar meer sprintraces: ‘Drie dagen actie voor fans, kunnen we niet negeren’
De Formule 1 zet voor volgend jaar in op zes sprintraces, een verdubbeling van het aantal van drie races in dit én vorig seizoen. Dat heeft sportief directeur Ross Brawn van de koningsklasse gezegd in Imola, waar Max Verstappen zaterdag de eerste sprintrace van dit seizoen won.