Track Record Formule 1 | ‘Dat rechte stuk in Qatar en die snelle Mercedes, mijn buikpijn is terug’
TRACK RECORDVoorafgaand aan elke Grand Prix van dit seizoen staat AD Sportwereld stil bij de wetenswaardigheden van het eerstvolgende circuit. Vandaag aflevering 20 van 2021: het circuit van Losail, in Qatar.
Door Arjan Schouten
Qatar? Hoe raakt de Formule 1 daar nu weer verzeild?
Aanvankelijk was deze nieuwe GP vooral bedoeld als kalendervulling, in een jaar waarin de pandemie nog altijd strepen zet door tal van races (China, Singapore, Australië, Japan). Maar de Qatari strikten het racecircus ook meteen voor de toekomst. Formule 1 racet er dit jaar. Volgend jaar niet, in verband met het WK voetbal in Qatar. Maar vanaf 2023 is het land liefst tien jaar op rij onderdeel van het F1-kampioenschap.
Het International Circuit Losail was al in het bezit van de zogenaamde Grade 1-licentie, een vereiste om Formule 1 te mogen organiseren. Deze baan is dan ook geen onontgonnen terrein in de racewereld. De MotoGP komt er jaarlijks, de motorcrossers weten Losail eveneens te vinden en ook de WTCC-series gaan er geregeld heen. Maar voor vrijwel alle Formule 1-coureurs, inclusief Max Verstappen, is het er nieuw. ,,Ik denk dat ik pas één keer in Qatar geweest ben voor een prijsuitreiking”, aldus Verstappen. ,,Ik heb de bochten verkend op de simulator en heb zin om het circuit in het echt te ervaren.”
Losail, wat is dat voor circuit?
Typisch een vraag voor Tom Coronel, die er met de WTCC al jaren komt. ,,Het is een supergave baan, waar ik de Formule 1 eerlijk gezegd ook al wel eerder op had verwacht. Wij racen er al sinds 2016”, aldus Coronel, die de lay-out van het woestijncircuit even boven Doha in Lusail goed kent. ,,Ruim vijf kilometer lang, een lang recht stuk van een kilometer en een bochtig gedeelte waarin je jezelf heel snel kan vergalopperen, omdat alles daar op elkaar lijkt. Vooral als je nog niet in een bepaalde schwung zit, omdat je geen voorkennis hebt. Want natuurlijk draait iedereen een voorbereiding op de simulator, maar de theorie blijkt toch altijd anders dan de praktijk. Op een alom bekend circuit als bijvoorbeeld Barcelona, daar zit niemand er helemaal naast. Hier kan dat nog wel gebeuren.”
Wat Coronel minder aansprekend vindt van het circuit? ,,De wijde uitloopstroken, daarin lijkt het een beetje op Paul Ricard. Maar goed, daardoor nemen coureurs ook wel weer eerder risico’s.”
Is Lewis Hamilton, duidelijk de rapste in Brazilië, nu ook weer in het voordeel in Qatar?
Coronel vreest van wel. ,,Max pakt nieuwe circuits altijd heel snel op, dat is het enige waar ik nu hoop uit put. Want tja… Dat rechte stuk in Qatar en die snelheid van Mercedes, daar kun je wel inhalen. De buikpijn is dus echt weer terug, zeg maar. Red Bull Racing zit met de handen in het haar, hoor. Dat verschil van Hamilton was zo groot, dat leek wel een andere klasse. Was hij op Interlagos vooraan gestart, dan was hij gefinisht met een halve baan voorsprong.”
Na Mexico was je nog overtuigd van een titel voor Verstappen, is dat gevoel toch weer gaan kantelen?
Coronel: ,,Na de vrijdag in Brazilië (diskwalificatie Hamilton na kwalificatie, red.) had ik de champagneflessen al zo’n beetje ontkurkt. Maar de rest van het weekend in Brazilië, die snelheid van Hamilton… Het voelt gewoon niet zo lekker. Daar speelt ook mee dat Max in Amerika bijvoorbeeld alleen kon winnen door die brutale undercut. Zijn we misschien al vergeten, maar ook dáár was Mercedes rapper. En toen zat die nieuwe verbrandingsmotor er dus nog niet eens in…”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Thuisrace van Red Bull ook de komende jaren op Formule 1-kalender
De Grand Prix van Oostenrijk staat ook de komende jaren op de Formule 1-kalender. Vandaag werd bekendgemaakt dat er een nieuwe vierjarige deal is gesloten, waardoor de race zeker tot en met 2027 zal plaatsvinden. De Oostenrijkse Grand Prix is de thuisrace van Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen. -
Teambaas Haas trapt na richting Mick Schumacher: ‘Aan een dood paard kan je niet blijven trekken’
Voor Mick Schumacher kwam na twee seizoenen een (voorlopig) einde aan zijn Formule 1-carrière toen hij te horen kreeg te moeten vertrekken bij Haas. Teambaas Günther Steiner laat nu op wel erg expliciete wijze weten dat de beslissing om de zoon van racelegende Michael Schumacher de deur te wijzen de enige juiste was. -
1
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
WK-stand Formule 1 | Max Verstappen houdt teamgenoot Sergio Pérez net achter zich
Max Verstappen blijft ook na twee races de WK-stand aanvoeren, al scheelde het weinig of hij had de leiding af moeten staan aan teamgenoot Sergio Pérez. De regerend wereldkampioen eindigde in de Grand Prix van Saoedi-Arabië als tweede achter de Mexicaan, maar verzekerde zich op de valreep wel van het extra punt voor de snelste raceronde. -
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug?
-
Met video
Spectaculaire beelden: Daniel Ricciardo racet in Formule 1-bolide tegen stuntvliegtuig
In een nieuwe, spectaculaire video van Red Bull is Daniel Ricciardo, achter Max Verstappen en Sergio Pérez de derde coureur van het Formule 1-team, weer eens achter het stuur van een Red Bull-wagen. In de aanloop naar de Grand Prix van Australië nam Ricciardo het op tegen een stuntpiloot. Dat leverde bovenstaande indrukwekkende beelden op. -
-
-
Emotionele brief van Mercedes na teleurstellende openingsrace Formule 1: ‘Bahrein deed pijn’
In een emotionele brief heeft Mercedes gereageerd op de teleurstellend verlopen Grand Prix van Bahrein, waar Lewis Hamilton en George Russell geen rol van betekenis speelden met de vijfde en zevende plaats. Het Formule 1-team aast op revanche. -
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras.