Verstappen bijt van zich af na golf van haat: ‘Prima als je het niet met me eens bent, maar kom niet aan mijn familie’
met videoEen week na het negeren van de teamorders in Brazilië gaf Max Verstappen toe dat ze bij Red Bull Racing beter en opener moeten communiceren. Maar de gigantische lading haat die hij en zijn naasten via de (sociale) media over zich heen kregen, gaat de Limburger veel te ver. ,,Als je het niet met me eens bent, prima. Maar kom niet aan mijn familie.”
Door Arjan Schouten
Een logische vraag, vandaag in de persconferentie in Abu Dhabi. Waarom was die zesde plaats in Sao Paulo nou zo belangrijk voor Max Verstappen? Waarom mocht Sergio Pérez, nog in gevecht voor P2 in het kampioenschap, niet voor?
,,Het ging me niet om die positie, of het nou vierde, zevende, zesde of tiende was. Het ging me om iets wat eerder dit seizoen gebeurde, wat ik het team in Mexico al had uitgelegd’’, vertelde Verstappen. ,,Eenmaal in Brazilië hadden we wat miscommunicatie, er was me niks verteld over een swap van posities. Dat hoorde ik pas in de slotronde over de boordradio. En ze hadden kunnen weten hoe ik zou reageren.”
Verstappen gaf toe dat het team deze situatie afgelopen zondag beter had kunnen afhandelen. Nu werd de ene coureur tegenover de ander gezet, Verstappen neergezet als slechte teamspeler en Pérez logischerwijs uitgelicht als nijdige wingman.
Verstappen: ,,Na afloop hebben we er goed over gesproken, we hadden dat alleen wat eerder moeten doen. Ik ben nooit een slechte teamgenoot geweest, heb altijd geholpen, ben altijd behulpzaam geweest. Wat we hier daarom van moeten leren is dat we opener moeten zijn, beter moeten communiceren, want dit zag er slecht uit in de pers.”
En niet alleen in de traditionele media, vooral op sociale media kreeg Verstappen ervan langs. Haatreacties, filmpjes van verbrande Verstappen-petjes, alles kwam voorbij. ,,Wat ik gelezen heb op sociale media is vrij walgelijk, hoe ik daar afgeschilderd werd. En ze hebben ook m’n moeder, m’n zus, m’n vriendin en m’n vader aangevallen. Als je het niet met mij eens bent, prima. Maar kom niet aan mijn familie.”
Wat Verstappen het meeste stoort, is dat niemand buiten het team het complete plaatje heeft. Ook in Abu Dhabi wenste hij niet in te gaan op wat zijn beweegredenen waren om Pérez niet voor te laten. Dat het om een bewuste crash van Pérez ging in Monaco, bevestigde noch ontkende hij.
,,Dat blijft intern. Maar als je niet het hele plaatje hebt, hoe kun je dan zeggen wat je zegt? Als je het hele verhaal niet kent, moet je het verhaal ook niet schrijven. Ik word een beetje moe van al die bullshit, als er iets negatiefs is, moet het steeds belicht worden. Ook door mensen in de paddock hier. En als je eigen zus je dan schrijft dat het uit de hand loopt, dat je wat moet doen, dan is het wel genoeg. Want ja, dat raakt me. Je moet niet aan mijn familie zitten.”
Lees ook:
• Max Verstappen slaat eerste vrije training over in Abu Dhabi
• Buitenlandse media veroordelen ‘onbeschofte actie’ Max Verstappen
Red Bull spreekt van ‘onaanvaardbare’ reacties
,,Doodsbedreigingen, haatmail en beledigingen die zelfs hun families raken zijn betreurenswaardig", stelt het team van Verstappen in een reactie. ,,Het misbruik op sociale media is schokkend en bedroevend en moet stoppen. Het is helaas iets dat we als sport met enige regelmaat moeten veroordelen. Voor deze vuilspuiterij is geen plaats in het autoracen. Wij vinden inclusie belangrijk en willen een veilige plek voor iedereen om te werken en van onze sport te genieten.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Formule 1 staakt zoektocht naar vervanger voor Grand Prix van China, toch recordaantal races in 2023
Het Formule 1-seizoen bestaat in 2023 uit 23 races. Het is de leiding niet gelukt een nieuwe locatie te vinden voor de Grand Prix van China, die vanwege de strenge coronarestricties in het land van de kalender werd gehaald. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
Met video2
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
Pietro Fittipaldi opnieuw reserverijder Formule 1-team Haas
Pietro Fittipaldi is ook dit jaar de reserverijder bij het Formule 1-team Haas. De 26-jarige kleinzoon van de Braziliaanse tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi gaat al zijn vijfde jaar in bij de Amerikaanse renstal als testcoureur en stand-in voor de wedstrijdrijders.
-
Organisatie Formule 1 overweegt uitbreiding van het aantal teams en coureurs
Mogelijk mogen in de toekomst meer teams deelnemen aan de Formule 1. Dat heeft voorzitter Mohammed Ben Sulayem van de overkoepelende organisatie FIA gezegd. Momenteel zijn er tien teams actief in de hoogste klasse van de autosport. -
-
-
Podcast Formule 1 | ‘Max en Nyck in 2025 op 1 en 2 in Zandvoort, dat moet de focus zijn’
De laatste Pitstop van 2022 gaat verder waar nummer 42 was gebleven. Presentator Etienne Verhoeff en F1-watchers Arjan Schouten en Marijn Abbenhuijs praten verder met Tim en Tom Coronel over het nieuwe jaar in de Formule 1. -
Lewis Hamilton werd als kind op basisschool gepest: ‘Ze gooiden bananen naar mij’
Als zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1 geniet Lewis Hamilton behoorlijk veel aanzien, maar dat was vroeger wel anders. De Mercedes-coureur onthult in de podcast On Purpose dat hij op jonge leeftijd te maken kreeg met stevige pesterijen.