Volledig scherm
© Getty Images

Verstappen met Honda-motor meteen naar podium, winst voor Bottas

En of die Honda-motor loopt! In Australië schoot Max Verstappen in de eerste de beste race met het Japanse krachtblok in zijn auto meteen uit de startblokken met een derde plaats. Achter winnaar Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, maar voor beide Ferrari’s. Een geweldig begin wat betreft zijn titelaspiraties.

Volledig scherm
Max Verstappen © BSR Agency

Door Arjan Schouten

Honda Power. Max Verstappen liet in Melbourne bij de openingsdans van 2019 meteen zien wat dat betekent. Meer vermogen, meer kracht, meer potentieel. Met een krachtblok van Renault in zijn auto voelde hij zich de laatste twee jaar nog een tandeloze tijger op Albert Park. Vijfde en zesde werd hij toen en geen moment zat er meer in. Maar hoe anders was het dit keer, met een Japanse motor in zijn RB15.

In de kwalificatie voelde hij de kracht al, proefde hij voor het eerst van een ‘partymode’. Vanaf plaats vier gestart in de race bleef hij langer dan de toppers voor hem buiten op de softbanden, om zo al even aan de leiding te komen. Maar toen ook Verstappen na 25 van de 58 omlopen verse mediums haalde, viel hij terug naar positie vier. Echter niet voor lang, want meteen liep hij daarna rap in op Sebastian Vettel voor zijn neus. Een heel boeiende battle voor P3 werd het niet eens, bij de eerste de beste mogelijkheid remde de Limburger in de 32ste ronde de Duitser van Ferrari eruit. Om opvallend genoeg daarna ook ruim afstand te nemen van Vettel en Charles Leclerc in de Ferrari daar achter, terwijl de Italianen toch de beste indruk achterlieten bij de wintertests in Barcelona. ,,Daar kun je sowieso niks uit opmaken’’, vertelde Verstappen eerder dit weekend nog in Australië. En dat bleek wel, want ook de Mercedes van Hamilton kwam in het slot van de race nog verrassend dichtbij. Op tien rondjes nieuwere banden leek Verstappen zelfs even voor P2 te kunnen vechten. De race had het prima kunnen gebruiken, maar het kwam er niet van omdat Verstappen het tien rondjes voor het einde zelf nog even spannend maakte door een bocht te missen. Hij schoot rechtdoor, maaide wat gras, maar het bleef zonder gevolgen. Doodzonde, want in de laatste twee rondjes kroop hij weer zo akelig dicht op de kont van Hamilton dat een gevecht zonder foutje absoluut mogelijk was geweest.

Bekijk hieronder de samenvatting van de Grand Prix van Australië, tekst loopt door onder de video

Primeur voor Bottas

Voor Hamilton en Verstappen reed Valtteri Bottas aan kop van de wedstrijd heel overtuigend naar de zege. De Fin schoot Hamilton al bij de start voorbij en stond die positie niet meer af. Mercedes hield Bottas als wedstrijdleider acht rondes langer buiten, waar Hamilton wel zijn vraagtekens bij had. Zo vroeg de vijfvoudig wereldkampioen zich halverwege af of hij na zijn pitstop in de vijftiende ronde überhaupt wel de finish zou halen zonder stop. Het bleek paniek om niks.

Eerste leider van het wereldkampioenschap heet dus Bottas, een primeur voor de Fin. Omdat hij ook de snelste ronde van de race reed gaat Bottas zelfs met 26 punten aan kop, vanaf dit seizoen krijgt de coureur met de rapste omloop één bonuspuntje.

Volledig scherm
\ © AP

Verstappen boekte in Melbourne zijn zesde podiumplaats op rij. De laatste keer dat hij de top-3 miste was bij de GP van Rusland (vijfde). Daarna was hij derde in Japan, tweede in Amerika, won hij in Mexico, werd hij tweede in Brazilië en derde in Abu Dhabi. Met 15 punten volgt hij na Hamilton (18) als derde in de eerste WK-stand na de GP van Australië.

,,Ik moest langs Seb (Vettel red.) voor podium, wat niet eenvoudig is hier. Maar het is me gelukt”, vertelde Verstappen vlak voor de podiumceremonie. ,,Ik naderde ook Lewis nog. Dat ik rechtdoor schoot was ongelukkig, maar ik denk niet dat het resultaat anders was geweest. Dit is natuurlijk een heel positieve start voor ons. Ik wil het team en ook aan Honda bedanken, ze hebben ons wat meer power gegeven.”

Volledig scherm
Uitslag Grand Prix van Australië © AD/Getty
Volledig scherm
© AP

Overige sporten