Verstappen over nieuwe motor: Verwacht er niet al te veel van
Mogelijk rijdt Max Verstappen op Monza met een nieuwe Renault-motor, al heeft hij er niet heel veel vertrouwen in. ,,Het feit dat Renault ‘m zelf niet gaat gebruiken, zegt natuurlijk al genoeg.''
Dat Renault die motor zelf niet gaat gebruiken, zegt normaal gezien natuurlijk al genoeg
Door Arjan Schouten
De C-Spec. Het gros van de vragen aan Max Verstappen ging vandaag op Monza over het nieuwe wapen van Renault, waar Red Bull Racing in Italië voor het eerst over kan beschikken. Bij droog weer test Daniel Ricciardo de motor morgen uit in de eerste trainingen, waarna besloten wordt of de nieuwe krachtbron ook de rest van het weekend nog wordt ingezet. ,,We zien morgen wel hoe die loopt bij Daniël en dan zien we wel hoe goed die is. Of hoe slecht. En dan maken we daarna onze keuze'', praat Verstappen er vrij kalm over.
Het huwelijk Renault en Red Bull Racing is al geklapt, na dit seizoen wacht Honda. Dat er nu toch nog een nieuwe krachtbron uit Frankrijk komt voor het klantenteam, betekent niet dat Verstappen opeens met extra hoop naar de laatste acht races van het seizoen kijkt. ,,Ik verwacht er niet al te veel van, nee. We zien het allemaal wel. Dat Renault die motor zelf (fabrieksteam, red.) niet gaat gebruiken, zegt normaal gezien natuurlijk al genoeg’’, aldus Verstappen.
De krachtbron zou volgens Renault een ‘substantiële sprong voorwaarts’ betekenen. ,,Maar als die motor écht drie tienden van een seconde winst per ronde betekent, zoals ze zeggen, dan zou ik ‘m als Renault zijnde echt wel nemen. Daar zijn ze aan het vechten met Haas'', zo weet Verstappen. ,,Kijk, natuurlijk zitten er voor- en nadelen aan, maar die gaan we nu zelf wel ontdekken.''
Gridstraf
Ricciardo gaat vanwege de nieuwe motor sowieso een gridstraf krijgen in het land waar zijn moeder haar roots heeft liggen. Zijn Limburgse teamgenoot blijft daar nog gevrijwaard van als hij ook de nieuwste versie van de Renault-motor benut. ,,Ik kan er sowieso nog eentje pakken zonder penalty’‘, weet de Limburger, die wederom een lastig weekend verwacht in Monza, waar hij altijd vermogen tekort komt. Hij werd er al twaalfde, zevende en tiende. ,,Dit is absoluut het lastigste circuit voor ons. Puur qua vermogen, ja. Hopeloos? Mwah, we moeten hier die auto gewoon goed afstellen en dan zien we het wel.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Track record
Max en Monza: geen best huwelijk
Voorafgaand aan alle 21 Formule 1-races duikt AD Sportwereld per circuit in het track record van Max Verstappen. Deel 14: het powercircuit van Monza, waar de Nederlander doorgaans weinig in de melk te brokkelen heeft. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Met video1
Charles Leclerc crasht met legendarische auto van Niki Lauda
Charles Leclerc is in Monaco gecrasht met een Ferrari 312, de legendarische auto waarin Niki Lauda had gereden. Dat gebeurde op de Grand Prix Historique. -
PREMIUM
Dit is waarom Max Verstappen en zijn collega's na elke race eerst op de weegschaal moeten staan
Na een Grand Prix stappen Formule 1-coureurs direct op de weegschaal. Waarom? Een verhaal over strikte gewichtsregels, afvallen in de auto en gesjoemel met kilo’s. -
'Verstappen 0,3 seconden per rondje sneller door nieuwe Renault-motor'
De nieuwe Renault-motor waarmee Max Verstappen komend weekeinde op Monza tijdens de Grand Prix van Italië kan rijden, moet volgens Renault drie tienden per rondje tijdwinst opleveren.
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het om zelfs 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zó hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro, wat vergeleken met de Nederlandse prijzen nu minimaal 40 cent per liter lager is. Loont het om daarom ver om te rijden om te tanken? De Gelderlander zocht het uit. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Ricciardo start achteraan op Monza
Daniel Ricciardo start zondag achteraan in de Grote Prijs van Italië. De Australische coureur van Red Bull krijgt op het hogesnelheidscircuit de beschikking over een nieuwe motor van Renault.