Volledig scherm
© Getty Images

Verwend, verzadigd en ook nog eens blut

Duitsland, het land van Audi, BMW, Opel, Mercedes en Porsche. Van Schumacher, Rosberg en Vettel; de Nürburgring en Hockenheim. En toch staat de Duitse grand prix onder druk.

Volledig scherm
© Getty Images

Door Rik Spekenbrink

Wordt vandaag met het zwaaien van de zwart-wit geblokte vlag ook voorlopig afscheid genomen van de Formule 1 in Duitsland? Onze oosterburen zijn er bang voor. De sport heeft het zwaar in Duitsland. Het voelt in Hockenheim als een afscheidsweekeinde. Op de Nürburgring, 200 kilometer verderop, is ook al vijf jaar geen F1-race gereden. Voor de klassieke circuits dreigt het einde, of op zijn minst een pauze.

Het lijkt in eerste instantie moeilijk uit te leggen waarom de Duitse grand prix het zwaar heeft. Een Duitser, Sebastian Vettel, strijdt om de titel met een Brit in een Duitse auto: Mercedes-piloot Lewis Hamilton. Michael Schumacher is met zeven wereldtitels de meest succesvolle Formule-1 coureur ooit.

Er rollen in tal van fabrieken in het land elke dag nieuw Duitse auto's van de band, van Opels tot Porsches. En aan de populariteit van de Formule 1 lijkt het ook niet te liggen. De campings rond de Hockenheimring staan vol, met ruim 70 duizend toeschouwers is de race van morgen nagenoeg ausverkauft. ,,Duitsland zou altijd een grand prix moeten hebben", vindt Max Verstappen. ,,Niet voor mij of voor de Nederlandse fans, maar alleen al vanwege de auto-industrie hier."

Het gaat, zoals zo vaak, om geld. F1-eigenaar Liberty Media vraagt 25 miljoen dollar 'startgeld' van organiserende circuits. Dat geld is er in Hockenheim en bij de Nürburgring niet. Strenge Duitse en Europese wetgeving maken overheidssubsidies nagenoeg onmogelijk. Inkomsten uit tv-rechten, merchandising en advertenties vloeien rechtstreeks in de zakken van het 'Formula One Management'. Kaartverkoop is de enige bron van inkomsten en daarmee komt Hockenheim niet aan de 25 miljoen dollar.

Landen als Rusland, de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein leggen zo het dubbele neer om een grand prix te 'kopen'. In Kopenhagen, Miami en Hanoi staan ze te springen om aan de kalender te worden toegevoegd. In ons land maken Zandvoort en Assen er een soort wedstrijdje van.

En dus zit Duitsland op de schopstoel. De 36ste grand prix in Hockenheim kan zomaar de laatste zijn, of in elk geval voor even. ,,Heel zonde om een klassieke race te verliezen", zegt Vettel, opgegroeid in Heppenheim, op een half uur van het circuit.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
© Getty Images

Autoland

,,De Duitse grand prix heeft zo veel historie, onze automerken zijn wereldberoemd, we zijn een autoland. Maar waar andere landen bereid zijn te betalen, is Duitsland er nu niet klaar voor geld te steken in de Formule 1, de sport te promoten, reclame te maken voor regio en land."

Volledig scherm
© AFP

Paradoxaal genoeg zit de Duitse racehistorie in de weg, zegt Renault-rijder Nico Hulkenberg. ,,Misschien is het land racemoe, na de titels van Mercedes, Michael Schumacher, Nico Rosberg en Vettel. Duitsers zijn een beetje verwend." Vettel vergelijkt de situatie met Nederland. ,,Het is normaal dat er veel opwinding is als iets voor het eerst gebeurt. Max Verstappen heeft echt een hausse gecreëerd, in Nederland en Europa. Dat is fantastisch voor hem, maar de hele sport profiteert mee, door alle fans die komen kijken. Hier heeft Michael de sport immens populair gemaakt."

Minder enthousiast

Maar de Schumania is logischerwijs gaan liggen. Vettel: ,,En Duitsers zijn van nature minder snel enthousiast. En waar we een tijd met zes Duitsers op de grid stonden, zijn het nu alleen Nico en ikzelf."

Vettel won op de Nürburgring, maar nooit in Hockenheim. Misschien is vandaag wel zijn laatste kans. Het zou voor hem op zijn thuisbaan veel meer betekenen dan alleen 25 belangrijke kampioenschapspunten.

,,Absoluut. Uiteraard wil ik winnen en als ik daarmee kan helpen de race te behouden, is dat een mooie bonus. Ik hoop dat de Duitse fans hun vlaggen na het mislukte WK voetbal nog niet hebben opgeborgen. Misschien hebben ze juist wat geld over voor een barbecue en komen ze hier op de camping staan."

Volledig scherm
© Getty Images

Volg de mogelijk laatste GP van Duitsland, met Max Verstappen vanaf P4, vanaf 15.00 uur via ons liveblog!

Volledig scherm
© Getty Images
Volledig scherm
© AFP

Overige sporten