Vuurdoop voor Verstappen op Franse bodem
Track recordVoorafgaand aan alle 21 Formule 1-races duiken wij per circuit in het track record van Max Verstappen. Deel 8: het Franse Circuit Paul Ricard, waar het Formule 1-circus voor het eerst sinds 1990 weer terugkeert.
Door Arjan Schouten
Optredens: 0
Max Verstappen was nog maar tien jaar, toen de Formule 1 voor het laatste racete in Frankijk. Dat was in 2008, in Magny-Cours. De laatste keer dat het circus trok naar Paul Ricard, decor voor de Franse rentree van dit weekend, moest Verstappen zelfs nog geboren worden. Sterker nog, zelfs vader Jos was toen nog vier jaar weg van zijn debuut in de koningsklasse. Waar zijn vader tussen 1994 en 2003 nog zeven keer de Franse GP op Magny-Cours reed, beleeft Verstappen junior dit weekend zijn vuurdoop op Franse bodem. Al is het circuit in de Provence op slechts twee uur rijden van zijn appartement in Monaco niet helemaal nieuw voor hem. Hij deed er eens een regentest met Pirelli-banden. ,,Maar toen gebruikten we slechts een paar dezelfde bochten en daarna hebben ze de layout nog een beetje aangepast’‘, vertelt Verstappen op de website van Red Bull Racing.
Een aantal van zijn leeftijdsgenoten deden het circuit de afgelopen jaren al eens aan in de lagere opstapklasses. Verstappen niet. ,,Het is altijd uitdagend om naar een heel nieuw circuit te trekken. Ik kijk daar altijd wel naar uit. Het is ook goed dat we weer een race in Frankrijk hebben, met de vele fans daar.‘’
Collega’s lieten zich al vrij negatief uit over Circuit Paul Ricard, vanwege de vele uitloopstroken en de weinig spannende opzet. ,,Van wat ik gezien heb is het een ‘power track’ met lange rechte stukken’‘, beseft ook Verstappen. ,,Maar er zitten ook wel een paar bochten in waar je het verschil kan maken."
De laatste winnaar op het de laatst jaren voornamelijk voor bandentests gebruikte Circuit Paul Ricard High Tech Test Track? Alain Prost, die zelfs de laatste drie edities won van 1988 tot en met 1990.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVijf vragen
Helpt Honda Max wél aan wereldtitel?
Het langverwachte besluit is er dan eindelijk: Red Bull Racing rijdt in 2019 en 2020 met motoren van Honda. Vijf vragen over wat dit betekent voor Max Verstappen. -
Red Bull kiest voor Honda-motoren in 2019 en 2020
Max Verstappen rijdt volgend seizoen en in 2020 met een Honda-motor. Zijn team, Red Bull Racing, heeft ervoor gekozen om na twaalf jaar afscheid te nemen van Renault. -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
PREMIUM
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’ -
PREMIUMGP Spanje
Track record Circuit de Catalunya | Upgrades, Ferrari aan zet en een Fries in de Williams
Voorafgaand aan elke Grand Prix staat AD Sportwereld stil bij de wetenswaardigheden van het circuit. Vandaag aflevering 6 van 2022: Arjan Schouten over de GP van Spanje.
-
PREMIUM
Volle pond in hol van de leeuw verandert perspectief Max Verstappen: 'Dit is heel positief’
Max Verstappen (24) won in Imola alles wat hij kon winnen. In een feilloos weekend verzamelde hij maar liefst 34 WK-punten en veranderde hij het perspectief van Red Bull in twee weken tijd volledig. ,,Ik ben heel blij met hoe we het hebben gedaan.’’ -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
Voorbeschouwing 'Imola'
Regen, bandenstrategie en ‘tifosi’: het gaat intens worden tussen Max Verstappen en Charles Leclerc
De Grand Prix van Emilia-Romagna belooft een intense te worden. Tot nu toe heeft Max Verstappen in zijn Red Bull de overhand. Tot ongenoegen van de Italiaanse fans, die voor Ferrari-coureur Charles Leclerc juichen. En dan lijkt het ook nog te gaan regenen.