Volledig scherm
De Gennepse oever bij de Maasbrug vanuit de lucht gezien. © Theo Peeters

Schippers vrezen extra zand door natuuroevers Maas

Schippers hebben hinder van het zand dat in de Maas terechtkomt door de terugkeer van 'natuurlijke oevers' langs deze rivier. Dat zegt Nico Evens van Koninklijke BLN Schuttevaer, een belangenorganisatie voor schippers.

Schepen ervaren meer weerstand door het extra zand bij de oevers. Daardoor gaan ze scheef hangen, gebruiken ze meer brandstof en doen ze langer over de reis, stelt Evens.

Volgens Rijkswaterstaat, beheerder van de Maas, is de invloed van de afkalvende oevers maar klein. Mochten alle natuuroevers tegelijk uitspoelen, dan komt er slechts 5 procent méér zand in de rivier dan het zand dat de Maas toch al meevoert, stelt Rijkswaterstaat.

De vorm van de vaarweg verandert

Evens' achterban heeft andere ervaringen, sinds tien jaar geleden Rijkswaterstaat begon met het weghalen van basaltblokken die de oever beschermden om zo 'natuurvriendelijke' oevers te creëren. ,,Het is niet zo dat er gevaarlijke ondieptes ontstaan", zegt Evens. Wel verandert volgens hem de vorm van de vaarweg. ,,Die ziet er normaal uit als een trapezium, maar komt er door de afkalving uit te zien als een ondiepere schaal.''

Het effect, volgens Evens: ,,Schepen die, door tegenliggers, niet op het midden van de vaarweg kunnen varen, krijgen zuiging aan de zijkant van het schip. Ze gaan scheef hangen en hun snelheid neemt met zo'n 10 procent af. Ook neemt het verbruik van diesel toe tot zo'n 15 procent. Als een schipper extra gas geeft om toch op tijd zijn lading kwijt te raken, is het verbruik nog hoger."

‘Mooi voor oeverzwaluwen’

In het stuk Maas van Grave tot Lith is de afkalving overal duidelijk te zien. Stroomopwaarts van Grave, bij Gennep en verder zuidelijk, zijn de oevers op gedeelten extreem weggeslagen waardoor er steilwanden van 2 tot 3 meter hoog zijn ontstaan. Mooi voor de oeverzwaluwen, maar niet voor de schippers, zegt Evens.

Evens meent dat door de afkalvende oevers de Maas ook minder water kan bergen in het geval van hoogwater. Daardoor zou de rivier eerder kunnen overstromen. Rijkswaterstaat zegt dat ze dat in de gaten houdt. Zoals Rijkswaterstaat ook zorgt voor een voldoende diepe vaarweg voor de scheepvaart en de bescherming van bruggen, ponten en havens tegen erosie.

Grootscheepse erosie voor zijn

Bij het maken van een natuurvriendelijke oever op smalle gedeelten van de Maas haalt Rijkswaterstaat naar eigen zeggen meteen een deel van de oevergrond weg om grootscheepse erosie voor te zijn. Trajecten met ontsteende oevers worden gemonitord. Is dat nodig dan wordt er extra gebaggerd.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland