Volledig scherm
De N271, een lange provinciale weg die onder meer Gennep en Mook doorkruist. © Fotografie Ge Hirdes 0653457878

Vrachtwagens sluipen straks misschien over N271: Gennep wil geen tol, Mook juist wel

GENNEP - Het wordt drukker op de provinciale wegen rond Gennep zodra vrachtwagens per gereden kilometer moeten betalen, vreest de gemeente. Moet die nieuwe heffing dan ook gelden voor de N271 en de N291? Ja, zegt Mook. Nee, vindt Gennep: dat zou lokale transportbedrijven te hard raken.

Met de vrachtwagenheffing wil het ministerie van Infrastructuur vrachtwagens per kilometer belasten in plaats van met een vast tarief. Dat moet in 2023 ingaan. De heffing gaat gelden op de snelwegen en op een aantal provinciale wegen waarvan wordt verwacht dat chauffeurs die als sluiproutes gaan gebruiken. De wegen tussen Oss en Grave en tussen Cuijk en Grave, bijvoorbeeld.

‘Vanaf de voordeur’

Quote

Er zijn bedrijven die dan vanaf de voordeur al tol moeten gaan betalen.

De wegen rond Gennep zijn gevoelig voor uitwijkgedrag, schrijven burgemeester en wethouders in een brief aan het ministerie. Ze vragen aandacht voor de N271 van Venlo naar Nijmegen en de N291, tussen Ottersum en de Duitse grens. Die wegen kunnen een goedkoper alternatief worden voor de snelwegen A77 en A73.


Hoe druk het daadwerkelijk wordt in Gennep, Ottersum en Ven-Zelderheide, moet in kaart gebracht worden, vinden burgemeester en wethouders. Maar een heffing op de provinciale wegen zien ze voorlopig niet zitten. De gevolgen zouden wel eens groot kunnen zijn voor de transportbedrijven in de gemeente. ‘Er zijn bedrijven die dan vanaf de voordeur al tol moeten gaan betalen.’

,,Het kan zijn dat het heel erg meevalt’’, zegt een woordvoerder, die erop wijst dat er na de zomer nieuw overleg komt. ,,Misschien rijden vrachtwagens straks wel toch niet zoveel over die wegen, bijvoorbeeld omdat het meer tijd kost en meer risico’s met zich meebrengt.’’

Mook en Middelaar wil juist wel dat de vrachtwagenheffing ook geldt op de N271. ,,Voor ons is die weg in eerste instantie een pareltje voor toeristisch verkeer, geen doorgaande weg voor vrachtverkeer’', zegt wethouder Geertjan Wienhoven. ,,Natuurlijk ís het een doorgaande weg, en natuurlijk rijden daar vrachtwagens. Maar in het algemeen hanteren wij er een ontmoedigingsbeleid. Je moet dit landelijke probleem niet op de gemeenten afwentelen.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland