Volledig scherm
PREMIUM
© Anne Stalinski

Met deze 7 tips blijf je overeind, ook als het tegenzit

Soms rijgt de ene slechte dag zich aan de andere. Eveline Helmink (38), hoofdredacteur van ‘mindstyle’ magazine Happinez, stelde een handboek samen dat helpt om ongeluk te accepteren. Journalist Samuel Bom kiest er een paar troostrijke suggesties uit.

Op avontuur!
Je staat op, eet je gebruikelijke ontbijt, bekijkt het nieuws, neemt de vaste route naar je werk en drinkt dezelfde koffie of thee als altijd. Routines geven zekerheid, maar als je alles op de automatische piloot doet, vergeet je gemakkelijk dat je tot veel meer in staat bent. Por jezelf op als alles grijs en suf lijkt. Ga eropuit, ook zonder doel of gezelschap. Bezoek een vreemde stad of je eigen woonplaats, maar dan met verwonderde ogen. Als je niet kunt teruggrijpen op routines, word je alerter en bewuster van je acties. Je ontdekt welke routines zinvol zijn en welke je liever achter je laat.

  1. De wetenschap over PTSS: één op de tien ervaart bevalling als traumatisch
    Video

    De wetenschap over PTSS: één op de tien ervaart bevalling als trauma­tisch

    ,,De bevalling van een baby wordt door veel moeders als iets ontzettend moois gezien. Maar wat voor de ene moeder een roze wolk is, is voor de ander een traumatische ervaring. Sommigen houden er zelfs een posttraumatische stressstoornis (PTSS) aan over.” Gynaecoloog Claire Stramrood van het Amsterdams Medisch Centrum legt in haar college bij de Universiteit van Nederland* uit wat de gevolgen van PTSS kunnen zijn en hoe we het kunnen voorkomen.