Volledig scherm
Dagelijks denderen vrachtwagens langs De Hampoort in Grave. © Ed van Alem

Hoe komen er scheuren in De Hampoort?

GRAVE - In de gewelven en plafonds van De Hampoort in Grave zijn scheuren ontstaan. De provincie Noord-Brabant heeft een bureau in de arm genomen om te onderzoek wat de oorzaak hiervan is. En of de scheuren groter worden.

,,De Hampoort is een oud gebouw en we kunnen het niet laten gebeuren dat er iets mee gebeurt’’, aldus een woordvoerster van de Stichting Graeft Voort. Deze stichting, exploitant van het Graafs Museum dat in De Hampoort gevestigd is, heeft meerdere mogelijke oorzaken aangegeven voor de scheuren. 

Quote

Het vrachtver­keer is in intensi­teit toegenomen

Woordvoerster stichting Graeft Voort

,,Meest voor de hand liggend is de grote hoeveelheid vrachtwagens die door de St. Elisabethstraat denderen’’, zegt een woordvoerster. ,,Het vrachtverkeer is de laatste jaren alleen maar in intensiteit toegenomen."

,,Maar het kan ook aan de fundering liggen. Een paar jaar geleden zijn alle gebouwen van het blindeninstituut Visio gesloopt. Je weet niet wat voor invloed dat heeft gehad op bijvoorbeeld de loop van het grondwater. Een andere optie is het verdwijnen van de vestingmuren die in het verleden voor het stutten van de voormalige toegangspoort van de stad zorgden.’’

Toegangspoort

Volledig scherm
Dagelijks denderen vrachtwagens langs De Hampoort in Grave. © Ed van Alem

De Hampoort dateert uit 1688 en is ontworpen door architect d’Estangh. De Hampoort was de toegangspoort tot Grave en werd ook wel de Bossche Poort genoemd. De poort lag in die tijd op de weg naar ’s Hertogenbosch. Gekeken wordt of met de herbouw van een brug en een fietspad die functie van poort naar de stad weer terug kan keren.

De scheuren zijn in het hele gebouw te zien: in het museum in de oost-vleugel, in de poort zelf en in het in de west-vleugel gevestigde gebouw van het Cloveniers Gilde Grave. Het bureau Sweco heeft apparatuur geplaatst waarmee gekeken kan worden of de scheuren erger worden en wat de invloed van het vrachtverkeer is. 

Eerder trokken bewoners van de Sint Elisabethstraat al aan de bel omdat in de woningen in de straat scheuren ontstonden. De Sint Elisabethstraat (N321) is de doorgaande weg vanuit Cuijk. Zeker bij extreme drukte op de snelwegen A73 en A50 is er veel vrachtverkeer.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland