Directeur Helene van Zutphen van Nederland Schoon.
Volledig scherm
PREMIUM
Directeur Helene van Zutphen van Nederland Schoon. © Phil Nijhuis

Aanpak van zwerfafval is mislukt: tientallen miljoenen helpen niet om Nederland schoner te maken

Het Schone OostenDe aanpak van zwerfafval is mislukt. Terwijl het bedrijfsleven de afgelopen tien jaar bijna 240 miljoen euro uitgaf aan de aanpak van zwerfafval, is die berg niet noemenswaardig afgenomen. „Het moet anders”, erkent directeur Helene van Zutphen van Nederland Schoon in een interview met Het Schone Oosten, de onderzoeksredactie van De Gelderlander, De Stentor en Twentsche Courant Tubantia.

33 reacties

  • adb

    2 jaar geleden
    Het is net als met de hondenpoep. Mensen vervuilen hun eigen leefomgeving door de poep van hun hond gewoon te laten liggen. Veel gemeenten hebben een houder met gratis poepzakjes bij de speciale afvalbakken. Ik heb zelf een hond en maak gebruik van deze gemeentelijke service. Ik ben dus een baas die opruimt.
  • Manfred

    2 jaar geleden
    Fors statiegeld op blikjes en flesjes en bij MC-drive kenteken printen op de meegenomen verpakkingen mert UV zichtbare inkt. 80% probleem alweer opgelost. Verder forse boetes voor deze milieudelicten en ook handhaven. Ook op mensen die peuken weggooien.
  • Johnny

    2 jaar geleden
    Snap ik, toch wil ik je vragen om er iets langer over na te denken. Bedrijven weten dondersgoed dat een flink deel van hun verpakkingen, met name klein formaat, in het milieu terecht komt. Bedrijven maken miljarden winsten op deze producten. Er zijn beproefde methodes om hun invloed op zwerfafval te verminderen, maar ze houden t al jarenlang tegen omdat het hen te veel geld kost.
  • Johnny

    2 jaar geleden
    Er zijn verschillende soorten voedsel. Om thuis te eten en voor onderweg. Ik heb nog nooit een verpakking van diepvriesspinazie in de berm gezien. Wel stikt het van de kleine verpakkingen van producten die gemaakt zijn om onderweg te eten. Ik verwacht dat dat de producten zijn die onbetaalbaar worden en dus verdwijnen. Of de creatieve koppen bij de grote bedrijven gaan Echt nadenken en verpakkingen ontwikkelen die wel supersnel afbreekbaar zijn of eetbaar ofzo. Er is nu geen drive om het beter te doen. Met een paar miljoen is een stichting opgericht om ludieke acties te doen en dat is t.
  • willy

    2 jaar geleden
    Statiegeld heffen! Maar ja dan moet politiek Nederland wel willen meewerken