Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Jacques Zorgman

Heumen wil lokaal vervoer zelf doen, los van Avan

MALDEN - De gemeente Heumen wil het plaatselijke vervoer (taxi, busje) voor ouderen en mensen met een beperking zelf gaan organiseren.  Gedacht wordt aan het uitbreiden van het bestaande ‘Vervoer op Maat’ (busje) of aan het aanschaffen van een of twee elektrische autootjes.

Quote

We willen mensen achter de geraniums vandaan halen

René Waas, Wethouder gemeente Heumen

Sinds 2010 werkt Heumen met 18 andere gemeentes samen in wat de DRAN (Doelgroepen Vervoer Regio Arnhem Nijmegen) genoemd wordt. De taxi's en busjes van de DRAN rijden sinds 1 september 2016 onder de naam Avan. 

,,Eén van de ideeën achter deze samenwerking was dat we miljoenen zouden kunnen besparen", zegt wethouder René Waas van de gemeente Heumen.

,,Die besparingen blijven echter achterwege, onder meer doordat de vraag toeneemt. Steeds meer mensen doen een beroep op dit soort vervoer. Dat willen we ook. We willen mensen achter de geraniums vandaan halen. In principe willen we voor elke inwoner passend vervoer kunnen regelen. Maar daardoor lopen de kosten wel op.”

,,De vraag nu is", aldus Waas, ,,welke kosten we kunnen drukken. Kun je sommige dingen niet zelf doen? Zoals het vervoer binnen de gemeente. Een half jaar geleden zijn we daarom begonnen met een 'meedenkgroep', met onder meer mensen van de KBO en zorgcentrum Malderburch. Nog voor de zomer willen we knopen doorhakken."

Vrouwen

Welke knopen dat worden hangt onder meer af van de beschikbaarheid van vrijwilligers. ,,We hebben de bus van Vervoer op Maat", zegt Waas. ,,Maar als je vaker wilt gaan rijden heb je nog een bus nodig of misschien zijn twee elektrische autootjes erbij handiger. Maar daarvoor heb je wel vrijwilligers nodig. Voor achter het stuur en voor achter de telefoon, voor de regiefunctie. Het busje van Vervoer op Maat wordt  door mannen gereden: misschien dat door elektrische auto's ook vrouwen vrijwillig chauffeur willen worden. En we moeten een ‘cashloos systeem’ hebben zodat de chauffeurs geen geld bij zich hebben.”

Volgens de wethouder gaat het om duizenden ritten per jaar. Om dat zeven dagen per week te kunnen behappen zouden enkele tientalen vrijwilligers nodig zijn. Door dit 'lokale vervoer’ weg te halen bij Avan, bespaart Heumen enkele tienduizenden euro's. Dat geld wil Waas in Heumen gaan inzetten voor een plaatselijk systeem. ,,We hopen dat we daarmee de kosten in de hand kunnen houden. Dat het in ieder geval niet duurder wordt.”

Verder wil Waas gaan kijken of het project AutoMaatje van de ANWB soelaas kan bieden. Met ANWB AutoMaatje vervoeren vrijwilligers hun minder mobiele plaatsgenoten tegen een geringe onkostenvergoeding. Waas: ,,De ANWB brengt vraag en aanbod bij elkaar, een soort Uber. De Avan blijft fungeren als achtervang voor noodgevallen.” 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Nijmegen e.o.