Volledig scherm
Klanten tevreden maar de papierwinkel is niet op orde bij Malderburch. © Think Stock photos

Malderburch krijgt tik op vingers van Inspectie Gezondheidszorg

MALDEN - Malderburch in Malden heeft een extern projectleider in de arm genomen die er binnen een half jaar voor moet zorgen dat het zorgcentrum aan alle eisen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd voldoet. De inspectie heeft forse kritiek op het zorgcentrum, vooral wat het bijhouden van de papierwinkel betreft en stelde Malderburch onder verscherpt toezicht. 

De kritiek in een notendop: dossiers van klanten en bewoners zouden niet actueel en onvolledig zijn. Ook is er geen duidelijk inzicht in hoe bekwaam het personeel is. Daarnaast schort er het een en ander aan het bewaarsysteem van medicijnen en de verstrekking ervan. 

Om met dat laatste te beginnen: ,,Er heeft niemand verkeerde medicatie gekregen", zegt Malderburch-bestuurder Ineke Oude Boerrigter. ,,Maar we volgen de regeltjes niet. Dat maakt het niet minder ernstig. We nemen de kritiek heel serieus. We willen ook in de toekomst voorkomen dat iemand verkeerde medicijnen krijgt."

Dat serieus nemen van de kritiek had eigenlijk vorig jaar moeten gebeuren, toen de inspectie al meldde dat er het een en ander niet deugde. ,,Waar we goed in zijn", zegt Oude Boerrigter, ,,is de warme en liefdevolle zorg. We scoren n het klanttevredenheidsonderzoek hoog. Dat hebben we vorig jaar nog uitgebreid gevierd met taart.”

Misschien is ‘verblind door dat succes’ wat minder aandacht komen te liggen op de kritiek van de inspectie, erkent ze. Ook al is er volgens de inspectie sinds het vorige bezoek wel wat verbetert. ,,Maar we hebben verzuimd de regeltjes en de richtlijnen te volgen. Het opschrijven wat je doet, dat wil de inspectie terugzien in de dossiers. Daar hebben we het afgelopen half jaar wel aan gewerkt, maar onvoldoende, volgens de inspectie. Misschien hebben we te optimistisch gedacht: dat doen we wel even.”

Frisse blik

Om met een frisse blik te bekijken wat er mis is binnen het zorgcentrum, is besloten iemand van buitenaf aan te stellen. ,,Die is begin deze maand begonnen. Na drie maanden geeft ze een tussentijdse rapportage. We gaan ervan uit dat we na een half jaar aan de eisen van de inspectie voldoen.”

Het bijhouden van patiëntendossiers, persoonlijke zorg voor bewoners, is niet gewoon de werkdruk oorzaak van dat de papieren niet in orde zijn? Volgens Oude Boerrigter mag het niet zo zijn dat het volgen van de richtlijnen en het bijhouden van dossiers ten koste mag gaan van de zorg voor de mensen die zorg nodig hebben. Daar moet wat haar betreft een balans in worden gevonden. Het personeel moet er niet meer werk bij krijgen.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Nijmegen e.o.