Volledig scherm
PREMIUM
Treinwagons met chloortanks in het Rotterdamse Botlekgebied. © Ton Borsboom

Chloortreinen op de Betuweroute, moeten we wakker liggen? ‘Die tanks, dat zijn bunkers op wielen’

De komende weken gaat 5.000 ton chloor via de Betuweroute van Duitsland naar Rotterdam. Een extreem gevaarlijk goedje, waarvan het vervoer met veel geheimzinnigheid omgeven is. Waarom is dat eigenlijk?

Zes weken lang dendert een trein met tanks gevuld met chloor over de Betuweroute, die in Gelderland door de gemeenten Overbetuwe, Neder-Betuwe, Tiel, Buren, West-Betuwe, Lingewaard, Duiven en Zevenaar loopt.

Het spul gaat van het Duitse Ibbenbüren naar chemiebedrijf Nouryon (voorheen AkzoNobel) in de Rotterdamse Botlek, omdat de productielijn daar stil ligt voor onderhoud. Wanneer de treinen precies rijden, is ‘omwille van veiligheidsvoorschriften vertrouwelijk’.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is ondertussen bezig om ‘tot definitieve beëindiging van de chloortransporten te komen’.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.