Volledig scherm
Als iedereen altijd de autolampen aan heeft, kan dat jaarlijks tot 30 verkeersdoden schelen. © RGBStock

Elk jaar 30 verkeersdoden minder als we onze lampen aanzetten

Nu de zon weer heeft plaatsgemaakt voor druilerig weer, valt het op dat een groot aantal automobilisten overdag geen licht aan heeft. Heeft dat effect op de verkeersveiligheid? De cijfers zeggen van wel. Jaarlijks kunnen tot 30 verkeersdoden en 500 zwaargewonden voorkomen worden als iedere bestuurder overdag de lampen aanzet.

Dat claimt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na onderzoek. Desondanks is het in Nederland niet te allen tijde verplicht. ,,Bij dit onderwerp is vooral de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder heel belangrijk’’, vertelt politiewoordvoerder Ruud Visser. ,,Volgens de wet is het verplicht je lampen aan te hebben als er slecht zicht is. Maar wanneer spreek je van 'slecht'? Bij mist is daar geen twijfel over, maar tijdens een spontane regenbui wil het er weleens bij inschieten. De bestuurders die er niet aan denken vallen meteen op.’’

Het weer

Quote

Anderen zien hem wél beter en juist daar gaat het om.

Cindy Esseling (VVN)

,,Overigens is dit vaak pas een onderwerp als er echt een botsing plaatsvindt, want dan gaat de verzekering zich ermee bemoeien’’, vertelt Visser. ,,We controleren er in ieder geval niet structureel op. Wij hebben het weer niet in de hand, dus die controles laten zich niet plannen. Maar het komt ongetwijfeld voor dat agenten een bestuurder erop attenderen dat hij de lampen niet aan heeft staan.’’

Ook Veilig Verkeer Nederland heeft oog voor het onderwerp. ,,Het belang van overdag rijden mét verlichting zit hem vooral in de zichtbaarheid’’, vertelt woordvoerder Cindy Esseling. ,,Een automobilist gaat niet ineens meer zien als hij overdag zijn lampen aanzet. Maar anderen zien hem wél beter en juist daar gaat het om.’’

Dagrijverlichting

Auto's die in 2011 of later gemaakt zijn, moeten volgens de Europese richtlijnen om die reden voorzien zijn van lampen die altijd automatisch branden. ,,Let wel, het gaat hierbij om dagrijverlichting’’, duidt Visser. ,,Misschien wel goed om te weten dat het met dit systeem alleen om lampen aan de voorkant gaat. De achterlampen gaan dus niet automatisch aan. Dat moet vaak nog handmatig gebeuren.’’

Negatieve gevolgen

Behalve positieve gevolgen, zijn er ook negatieve gevolgen aan te wijzen bij het altijd voeren van licht. Het kost namelijk brandstof. Want als de lampen aan zijn, wordt de dynamo in het voertuig zwaarder belast. Uit het onderzoek van SWOV blijkt dat de CO2 uitstoot tussen de 0,6 en 1,4 procent stijgt als iedereen altijd de lampen aan heeft. Dat kan overigens gecompenseerd worden als men massaal overstapt op led-verlichting.

  1. Opslagplaats stierenzaad geëxplodeerd: ‘Opruimen door brandweer smerigste klus ooit’

    Opslag­plaats stieren­zaad geëxplo­deerd: ‘Opruimen door brandweer smerigste klus ooit’

    Bij een uitslaande brand op een boerderij in de Australische plaats Gippsland zijn gisteren zeker honderd cilinders met bevroren stierenzaad verloren gegaan. Volgens de brandweer sloegen door de intense hitte de deksels van de vaten waarin het sperma in vloeibare stikstof werd bewaard. Vervolgens werden de buizen plus ontdooiende inhoud als raketten afgevuurd, waarna ze in de lucht explodeerden en de kostbare inhoud vrijkwam.