Volledig scherm
Karel Hanse op een motor die is uitgerust met het Feetless Biking System. In Nederland mag hij daar niet mee de weg op. © Harrie Keiren

Karel heeft één been en kan motorrijden, maar mag dat niet

ALBERGEN - Karel Hanse (62) uit Albergen wil dolgraag motorrijden. Maar dat mag hij niet. De reden? Hij heeft maar één been en een systeem met zijwielen, waar hij mee geholpen zou zijn, is volgens de RDW en het CBR niet veilig genoeg. 

Allereerst: motorrijden met één been, kan dat wel? „Jazeker”, zegt Hanse. „Ik mis mijn linkerbeen. Die is geamputeerd ter hoogte van mijn heup, toen ik als 10-jarige botkanker bleek te hebben. Met je linkerbeen schakel je. Maar er zijn ook motoren met een automatische versnellingsbak, of motoren waarbij je op een knop drukt om te schakelen.” 

Zijwielen

Om zichzelf in balans te houden, wil Hanse zijn motor uitrusten met het Feetless Biking System. Dat is een systeem met zijwielen, die ervoor zorgt dat de motor en de bestuurder niet omvallen als de motorrijder remt. „Die zijwielen klap je uit via een druk op een knop, na 0,68 seconden sta je stil.” Het CBR, dat de rijgeschiktheid van bestuurders toetst, wil daar niet aan. Het RDW (Dienst Wegverkeer), die gaat over het toelaten van voertuigen en voertuigonderdelen op de Nederlandse wegen, evenmin. 

Quote

Ik vind het heel vervelend voor deze meneer, maar we hebben het systeem getest, en onveilig bevonden

Joke Willemsen, RDW

„Ik vind het heel vervelend voor deze meneer, maar het systeem is getest en de conclusie is dat het nu nog te onveilig is”, zegt woordvoerder Joke Willemsen van het RDW. „Schuif je de zijwielen uit bij een kuil of stoeprand, dan staat de ene kant van de motor hoger dan de andere zijde. Dat is flink instabiel.” 

Ook het CBR vindt het nog te onveilig. Woordvoerder Nathalie Dingeldein: „Het systeem activeert niet automatisch in extreme situaties, zoals het plotseling uit balans raken van de motor waarbij een steunend been nodig is om de balans te herstellen. Want: de activatie vindt plaats door bediening van knoppen aan het stuur. 

Kost te veel tijd

„In onverwachte situaties zal de bestuurder eerst moeten bedenken dat een dergelijke knop bediend moet worden, vervolgens moet hij de juiste knop kiezen en daarna zal het systeem geactiveerd worden. Dat is anders dan een reflex van een been en kost relatief veel tijd. En dan ligt de motor al op zijn kant. Daarom biedt dit systeem niet de volledige compensatie van het gemis van een been.” 

Buitenland

Quote

Dat ik niet op de knop kan drukken bij een onverwach­te gebeurte­nis? Alsof een auto blijft varen als ie te water raakt...

Karel Hanse

Hanse is het daar niet mee eens. „Dit is een beproefd systeem. In landen als België, Duitsland en Noorwegen is het gewoon toegestaan. In heel Europa rijden hier nu ongeveer 55 mensen mee rond. Het systeem instabiel? Gevaarlijk bij kuilen? In Vietnam heb ik dagenlang op een motor zonder zijwielen gereden over wegen vol kuilen. Mijn vrouw zat achterop en hield de krukken beet.” En dat hij het Feetless Biking System niet kan bedienen bij onverwachte gebeurtenissen?” Alsof een auto blijft varen als ie plotseling te water raakt...” 

Opvallend: Hanse heeft een e-mail van het RDW waarin een medewerker hem uitlegt dat bij montage van een uitklapbaar zijwiel - een noodwiel - geen sprake is van een ‘wijziging in constructie’. Het zou daarom niet noodzakelijk zijn de aanpassing bij de RDW te laten beoordelen. „Die mail ken ik niet”, zegt woordvoerder Willemsen. Zij betreurt het dat er mogelijke verkeerde verwachtingen zijn gewekt bij Hanse. Ze sluit niet uit dat het Feetless Biking System ooit wél wordt toegestaan op de Nederlandse wegen. „Als de leverancier morgen een nieuwe versie van het systeem heeft, kan het zo anders zijn.”

Brief

Het geduld van Hanse begint echter op te raken. Hij heeft daarom een brief geschreven naar zowel algemeen directeur Petra Delsing van het CBR als Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Beoordeel iemand op zijn mogelijkheden en niet op zijn beperking. De beperking zit meestal in het hoofd van de beoordelaar’, schrijft Hanse. „Doordat ik niet de kans krijg om te motorrijden, voel ik me buitengesloten.”

De brief verstuurde hij 10 februari. Van zowel het CBR als het ministerie heeft hij al een reactie. „Het CBR heeft me uitgenodigd voor een gesprek. En van het ministerie krijg ik binnen vier weken nader bericht.” Hij koestert de hoop dat het verhaal een voor hem positieve wending krijgt. „Maar niet alleen voor mij. Ook voor mensen die vroeger motorreden en dat door een dwarslaesie niet meer kunnen, zou dit systeem een uitkomst zijn.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Live Voetbal

home logo NederlandNED
20:45
EstlandEST
away logo