Kritiek op plan opheffen boemeltrein tussen Elst en Geldermalsen
updateGELDERMALSEN / TIEL / ELST- Het plan om de treinverbinding tussen Geldermalsen, Tiel en Elst mogelijk op te heffen en te vervangen door een busbaan kan op kritiek rekenen. De Socialistische Partij in Provinciale Staten noemt het ‘een belachelijk idee’ om een treinverbinding te schrappen in een regio waar het verkeer dagelijks stil staat in files. Bij de gemeente Tiel en reizigersvereniging Rover heerst vooral scepsis.
Vrijdag werd bekend dat de spoorlijn Geldermalsen- Tiel- Elst mogelijk plaats voor een busbaan voor hoogwaardig openbaar vervoer. De provincie Gelderland voert momenteel onderzoek uit naar de toekomstbestendigheid van deze spoorlijn. Het ombouwen naar een busvoorziening is daarbij nadrukkelijk in beeld. Het plan komt uit de koker van de gemeente Overbetuwe, dat de spoorlijn vooral als hinderlijke barrière in het landschap ziet. De gemeente Neder-Betuwe ziet het plan ook wel zitten. Maar de gemeente Tiel lijkt minder enthousiast. ,,Het heeft ons voorkeur om de spoorverbinding te behouden. Alleen als het schrappen van de spoorlijn duidelijke voordelen heeft voor onze reizigers is het aan de orde”, stelt wethouder Melissen in een reactie.
Lightrail
De SP in provinciale Staten van Gelderland vindt dat de treinverbinding juist opgewaardeerd moet worden. ,,Waar de meeste gemeenten in Nederland schreeuwen om nieuwe snelle spoorverbindingen heeft de gemeente Overbetuwe bedacht dat opheffen van de spoorlijn een goed plan is. Dit in het gebied van Gelderland waar de verkeersdruk steeds groter wordt en het OV steeds meer verdwijnt, aldus de SP. Statenlid Maurits Gemmink: ,,Waardeer het ‘Tiel’-lijntje juist op. Bijvoorbeeld tot lightrail. Dan krijgt de automobilist op de A15 een alternatief richting Arnhem en Nijmegen en neemt de file druk af.”
Vaste reizigers van het boemeltreintje betreuren het mogelijke schrappen van hun vaste treinlijn, ook al komt daar ander openbaar vervoer voor terug. het opheffen van de spoorlijn zou een unieke maatregel zijn. In de jaren 70 gebeurde het nog tientallen keren, maar de laatste decennia worden er nauwelijks nog treinverbindingen opgeheven. In deze regio is de spoorverbinding tussen Nijmegen en het Duitse Kleef de laatste verdwenen spoorlijn. Dat de provincie Gelderland en de gemeenten in de regio nu nadenken over het opheffen van de spoorlijn Geldermalsen Elst is dus ook bijzonder.
Rails eruit, asfalt erover
,,Het is een interessante gedachte, en ook best uniek”, zegt VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra uit Lienden. ,Als inwoner van Rivierenland moet ik nu eerst 12 kilometer naar Tiel om de trein te pakken. Maar zo’n bus is een stuk flexibeler, dan heb je veel meer mogelijkheden om op te stappen”,stelt Dijkstra die het heeft over een creatieve oplossing. ,,De ondergrond zal ook hard genoeg zijn. Dus dan is het: rails eruit, bielzen eruit, en asfalt erover.”
,,Dit is wel heel uniek”, zegt ook directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover over het voornemen om van een spoortraject een busbaan te maken. ,,Ik kan zo geen voorbeeld in Nederland bedenken waar dit zo gedaan is. Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen. Maar of het wenselijk is, dat is een tweede.”
Overstapmogelijkheden
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s dat de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen - Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt.
Langs het tracé liggen nu nog meerdere stations. Naast Elst, Tiel en Geldermalsen zijn Zetten-Andelst, Dodewaard, Opheusden, Kesteren en Tiel Passewaaij. De gemeente Neder-Betuwe ziet voordelen in het opheffen van de spoorlijn ten bate van een busverbinding omdat dat de aanleg van een rondweg bij Opheusden makkelijker kan maken en het de op- en overstapmogelijkheden bij Kesteren kan verruimen. Door het verbreden van de Rijnbrug bij Rhenen ligt dan bovendien de aansluiting op een busbaan van Kesteren naar Veenendaal voor de hand.
Verschraling
Voor een aantal tussenhaltes kan bet misschien verbetering betekenen, maar in het totaal lijkt dit toch op verschraling van het openbaar vervoer in de regio.
Ook de PvdA in Provinciale Staten is kritisch. Fractievoorzitter Peter Kerris heeft met verbazing het nieuws over de mogelijke plannen rond de treinverbinding gelezen. ,,Voor een aantal tussenhaltes kan bet misschien verbetering betekenen, maar in het totaal lijkt dit toch op verschraling van het openbaar vervoer in de regio. Veel mensen zijn qua aansluiting afhankelijk van deze treinverbinding.” Hij is benieuwd naar de onderzoeksresultaten, die na de Statenverkiezingen van 20 maart verwacht worden. ,,Mogelijk dat we samen met de SP voor de verkiezingen nog een debat aanvragen. Het lijkt me in ieder geval goed dat iedere partij hierover een standpunt kan innemen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMgeld & geluk9
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
PREMIUMMET VIDEO
Cor, Henny en Gijsje hebben dementie maar openen toch hun eigen restaurant: ‘Niets moet, alles mag!’
Een serveerster met dementie, dat komt niet vaak voor. Bewoners van woon- en zorgcentrum Avondlicht in Herwijnen openden woensdagavond eenmalig hun eigen restaurant. ,,Niets hoeft hier perfect te zijn: zo lang ze maar het gevoel krijgen dat ze er nog gewoon helemaal bij horen.’’Herwijnen -
PREMIUM
Opnieuw plofkraak net over de grens, gebouw flink beschadigd door explosies
In de nacht van dinsdag op woensdag is een plofkraak gepleegd op een bank in Stadtlohn, vlak over de grens bij Winterswijk. Het is de vijfde in korte tijd in Duits grensgebied.Winterswijk -
Koeman over ziektegolf Oranje: 'Zag nog net Veerman wachten op een taxi’
Ronald Koeman was samen met aanvoerder Virgil van Dijk aanwezig bij de persconferentie van het Nederlands elftal voorafgaand aan de wedstrijd tegen Frankrijk. Nederland mist spelers door een ziektegolf en Koeman gaf toelichting. -
PREMIUM6
Wel of geen jaarcontract? ‘Overwegen waard als je nu boven het plafond zit en zekerheid wilt voor de winter’
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten?
-
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
-
-
PREMIUM11
Nieuwe domper Vitesse: hoofdsponsor 'eToro' (1 miljoen per jaar) stopt ermee
Het rampseizoen van Vitesse kent geen einde. Hoofdsponsor ‘eToro’ verdwijnt van het shirt bij de Arnhemse voetbalclub. In de Gelderse hoofdstad staat een grote inkomstenbron op de tocht. De eredivisionist zegt wel een alternatief te hebben.Arnhem -
Van Rij ontkent belasting van 0,25 procent voor Uber, maar hoeveel dan wel blijft onduidelijk
Als de Belastingdienst ‘amicale’ banden heeft gehad met vervoersbedrijf Uber, dan had dat niet gemoeten, zegt staatssecretaris Marnix van Rij. Maar hij ontkent dat Uber extreem lage belasting over zijn winst hoefde te betalen.
42 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul
Paul Buis
Stefan
JBo
JBo