Volledig scherm

Let op, zondag nieuwe
dienstregeling voor bus en trein

NIJMEGEN/ TIEL - In de meeste plaatsen gaat het om kleine veranderingen, maar het is toch even opletten geblazen voor gebruikers van het openbaar vervoer. Zondag gaan de nieuwe dienstregelingen in voor trein en bus. De opvallendste aanpassingen op een rijtje.

Meest ingrijpend zijn de veranderingen in het Rivierengebied. Door de invoering van het zogenoemde Programma Hoogfrequent Spoor door de NS, waardoor tussen Den Bosch en Utrecht om de tien minuten een intercity rijdt, is er op dat traject minder ruimte voor de regionale Arriva-treinen en de NS-sprinters. 

Daardoor stijgen de meeste overstaptijden in Tiel en Geldermalsen, tot twintig en dertig minuten. Dat is zuur, vindt Ben Mouw, voorzitter van reizigersorganisatie Rocov. Want het afgelopen jaar is het aantal reizigers in de Arriva-trein tussen Tiel en Arnhem met dertig procent gegroeid. ,,Dat wordt nu weer grotendeels teniet gedaan.’’ Als noodmiddel voert Arriva een busdienst in tussen Kesteren en het NS-station in Rhenen voor een betere verbinding tussen de Betuwe en Utrecht.

Studenten

Verbeteringen zijn er ook op het spoor. Zo rijdt de NS-sprinter vanuit Arnhem-Nijmegen door tot Dordrecht met een stop bij Tilburg Universiteit. Studenten hoeven daardoor niet meer 24 minuten te wachten in Tilburg. Ook gaan er in de vroege en latere uren meer intercity's rijden tussen Nijmegen en Schiphol, met een overstap in Utrecht.  

Quote

We zijn niet tegen Breng Flex, maar dan wel onder betere voorwaar­den.

Ben Mouw

Breng, de vervoerder in de regio Arnhem-Nijmegen, zet het mes in enkele buslijnen die nauwelijks worden gebruikt, veelal in de vroege en late uren. Wie dan toch met de bus wil, wordt doorverwezen naar Breng Flex die passagiers van halte naar halte brengt. ,,Maar dat is aanvullend vervoer, niet vervangend’’, vindt Mouw. Want Breng Flex is met 3,50 euro per rit meestal duurder dan een reguliere lijn. Bovendien moet je die reserveren. ,,We zijn niet tegen Breng Flex, maar dan wel onder betere voorwaarden.’’

Flex

De Nijmeegse wijk Aldenhof verliest de rechtstreeks verbinding met het centrum van de stad. Bewoners moeten met lijn 4 naar station Dukenburg en daar overstappen. Dat geldt ook voor de wijk Lindenholt-Oost.  Lijn 3 van Oosterhout naar het Afrikamuseum bij Berg en Dal wordt geheel geschrapt, maar dat leidt volgens het museum niet tot problemen. ,,Hooguit een à twee bezoekers per dag nemen de bus. De rest komt met de auto’’, zegt een woordvoerder. Ook hier is Flex het alternatief. Tijdens festivals en andere evenementen is er wel een lijndienst vanaf het station in Nijmegen.

Arriva past veel tijden aan van en naar het station in Doetinchem, zodat die beter aansluiten op de trein. Zaterdag vertrekt er al om 5.50 uur een trein uit Winterswijk naar Arnhem; tussen Zutphen en Winterswijk vertrekken er 's avonds op werkdagen twee treinen extra.

Zie voor alle wijzigingen de sites van de vervoerders NSArrivaBreng en Keolis (Syntus).

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Fatale brand Didam: treinmachinist Rene kon zijn buurvrouw nog redden
    PREMIUM
    video

    Fatale brand Didam: treinmachi­nist Rene kon zijn buurvrouw nog redden

    DIDAM - ,,Ik ben treinmachinist en maak heel veel mee. Maar zo’n brand met deze oudjes en het gevoel dat ik de man niet meer heb kunnen redden. Dat vreet aan je.” René Holthaus (51) uit Den Haag was afgelopen nacht de eerste die alarm sloeg bij de brand in het appartementencomplex De Ent in Didam. Hij bracht zijn radeloze buurvrouw die op blote voeten in de rook op gang liep snel in veiligheid naar beneden. Hij ging terug om de man te helpen maar kon door de hitte en de rook niet meer bij het appartement komen. ,,Dat is zo akelig. Ik kon er echt niet meer in de buurt komen.”
  2. ‘Slecht levensgedrag', het nieuwe wondermiddel om cafés aan te pakken
    PREMIUM

    ‘Slecht levensge­drag', het nieuwe wondermid­del om cafés aan te pakken

    DOESBURG - Een kroegbaas in Utrecht kreeg van de gemeente geen vergunning omdat hij twee keer met alcohol op had gereden en omdat hij iemand mishandeld zou hebben. Voor twee van die drie verdenkingen werd hij niet vervolgd. De burgemeester ging te ver, stelde de kroegbaas bij een rechtszaak. Want inderdaad, hij was een keer gepakt met te veel drank op. Een keer. En was dat nou echt reden om zijn zaak te sluiten? Jazeker, oordeelde de Raad van State. De hoogste rechter van het land vond dat burgemeester Jan van Zanen in zijn recht stond. De zaak ging dicht.