Volledig scherm
Dyslectische leerlingen kunnen hun examen met behulp van een laptop maken. © Maarten Sprangh

‘Méér meldingen dyslectische examenkandidaten’

Het aantal elektronische meldingen van leerlingen die op afwijkende wijze examen mogen doen vanwege dyslexie is tussen 2011 en 2015 toegenomen. In vijf jaar tijd steeg dit aantal van 15.492 naar 20.544.

Zowel absoluut als relatief nam de totale groep elektronisch gemelde examenkandidaten dat anderstalig was of kampte met een beperking (waaronder dyslexie) toe. Van 18.781 in 2011 naar 27.531 in 2015. Afgezet tegen het totale aantal examenleerlingen: van 10 naar 14 procent.

Extra tijd of vergroot schrift

Leerlingen die anderstalig zijn of kampen met een beperking als dyslexie komen in aanmerking voor een afwijkende manier van examineren. Zo bestaat er de mogelijkheid meer tijd te krijgen of bijvoorbeeld een examen met vergroot schrift te maken.

Nuance

Scholen hebben de plicht de Onderwijsinspectie in te lichten als een leerling op een afwijkende manier examen doet. Zij hoeven dat echter niet per se elektronisch te doen. Vandaar een nuance: er valt niet te bepalen of er daadwerkelijk meer leerlingen op afwijkende wijze examen deden.

Volgens de inspectie steeg het percentage scholen dat gebruik maakte van de elektronische manier van melden tussen 2011 en 2015 wel van 60 naar 69 procent.