Volledig scherm
Lelystad Airport. © ROBIN UTRECHT

Minister past plan vliegroutes Lelystad Airport aan: laagvliegroutes boven oosten verdwijnen eerder

De laagvliegroutes van Lelystad Airport boven de Veluwe en Overijssel verdwijnen eerder dan tot nu toe werd aangenomen. Eind 2021 of uiterlijk begin 2022 moeten de vliegroutes van de nieuwe vakantieluchthaven naar het hogere luchtruim zijn verplaatst. De gevreesde geluidsoverlast boven Oost-Nederland zal daardoor mogelijk korter duren dan gedacht.

Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief die donderdagavond naar de Tweede Kamer is verstuurd. Tot nu toe werd altijd uitgegaan van 2023 als jaar waarin de laagvliegroutes passé zouden zijn. Tegen de laagvliegroutes, waarbij vliegverkeer van en naar Lelystad Airport tientallen kilometers lang op relatief lage hoogte (1800 meter) boven het oosten zal vliegen, is in deze regio veel weerstand. De provincies Overijssel en Gelderland zijn daarom tegen de geplande opening van Lelystad Airport in 2020. Pas als laagvliegroutes zijn verdwenen, gaan deze provincies akkoord met opening.

Schiphol

Volgens de minister kunnen de laagvliegroutes eerder verdwijnen omdat zij en staatssecretaris Barbara Visser van Defensie nieuwe afspraken hebben gemaakt. De toestellen van Lelystad mochten aanvankelijk niet hoger vliegen omdat zij dan het vliegverkeer van Schiphol in de weg zouden zitten. Die eis – dat het Lelystad-verkeer het Schiphol-verkeer niet mag storen - was altijd ‘heilig’ voor het ministerie, maar wordt nu toch losgelaten. Tevens mogen vliegtuigen gebruik maken van het luchtruim van Defensie. Ook dit was altijd een no go area

Alleen in uitzonderingssituaties zal het vliegverkeer van Lelystad Airport nog gebruik maken van lage vliegroutes, schrijft de minister. Bijvoorbeeld bij slechte weersomstandigheden of als een specifieke landingsbaan op Schiphol gebruikt wordt.

'Luchtfietserij’

Volledig scherm
Minister Van Nieuwenhuizen wil dat de laagvliegroutes eerder verdwijnen. © ANP

Stichting Red de Veluwe heeft weinig vertrouwen in de belofte van de minister. ,,Deze tijdelijke oplossingen voor Lelystad Airport zijn luchtfietserij”, zegt Jaap Kloosterziel. ,,Want hoe vaak de vliegtuigen precies hoger vliegen en hoeveel hoger staat er niet bij. Er wordt ons beloofd dat de vliegtuigen hoger vliegen zodra het kan. Dat is hetzelfde als in de oude situatie. De minimale hoogte is nog steeds 1800 meter.”

Volgens Red de Veluwe verandert er voor inwoners niet veel. ,,Want de vliegtuigen mochten na Wezep al door stijgen indien mogelijk. Het verschil tussen stilte en een overvliegend vliegtuig blijft in onze rustige provincie te groot. Daarnaast zal door het door stijgen meer herrie ontstaan op andere plekken.” 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.