Ongelukkengolf in regio: moeten we allemaal weer wennen aan drukte op de weg? ‘Op mooie zonnige dag vallen over algemeen meer slachtoffers’
Plots vonden in de voorbije dagen tal van verkeersongelukken plaats in de regio. Moeten we na een lange lockdown wennen aan de drukte op de weg, die naar verwachting alleen maar toeneemt? Zou kunnen, maar verkeersinstanties wijzen vooral op het eerste échte mooie weer van 2021: meer mensen op de weg.
Een motorrijder en een automobilist moeten naar het ziekenhuis na een harde botsing op de provinciale weg. Lichte verwondingen voor een jongen van 9 jaar oud bij een aanrijding met een scooter. Een ernstig ongeluk met een spookrijder op de snelweg, waarbij een auto op de kop belandt.
Na een coronalockdown met veel minder incidenten, regende het afgelopen weekeinde ongelukken in de regio. En dan staan hierboven alleen nog ongevallen in de omgeving van Ede achter elkaar. Ook in de regio van Arnhem en Nijmegen, Achterhoek en Rivierenland was het opvallend vaak raak.
Het blijft overigens oppassen geblazen, want de ANWB verwacht dat de drukte op de weg de komende weken alleen maar toeneemt met meer coronaversoepelingen en veel mensen die in eigen land vakantie vieren. ,,Het wordt steeds drukker en dat gaat gepaard met incidenten’’, zegt manager verkeersinformatie Arnoud Broekhuis.
Over het algemeen is het wel zo dat op mooie zonnige dagen meer slachtoffers vallen dan met slecht weer
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
PREMIUMVideo
Coronatijd maakt verkeer ‘onvoorspelbaar’: meer risico voor voetgangers en fietsers
Het verkeer is voor voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers afgelopen jaar gevaarlijker geworden. Als gevolg van de lockdowns reden auto's harder, met relatief meer ongevallen in de bebouwde kom tot gevolg. Dat constateert de politie op basis van de nieuwe ongevallencijfers over 2020. -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
met video | update
Brand in leegstaand appartement in Elst door foutje met kookpaneel, brandweer is er snel bij
-
PREMIUM
Veel meer doodgereden reeën: ‘Als je zo’n dier laat liggen, heb je geen respect’
AALTEN/ LICHTENVOORDE - ,,Het was nummer vier vanochtend. En alleen al in de buurt van Lichtenvoorde en Aalten.” Herman Simmelink, bewoner van het Aaltense buitengebied, heeft het over doodgereden reeën. Door de drukte in het buitengebied zijn er dit jaar veel meer slachtoffers. -
-
-
AD Media podcast
‘Matthijs van Nieuwkerk heeft zijn eigen graf gegraven met zijn overhaaste ontslag’
Met de start van de kennisquiz The Connection afgelopen weekend, met Patrick Lodiers als presentator, rijst des te meer de vraag of Matthijs van Nieuwkerk simpel te vervangen is. Na de Top 2000 a gogo, met vervanger Herman van der Zandt, is dit nu al het tweede programma dat probleemloos voortdendert. En wat moet er met Matthijs Gaat Door gebeuren? Angela de Jong: ‘Matthijs van Nieuwkerk heeft sowieso zijn eigen graf gegraven met zijn overhaaste ontslag.’ -
PREMIUM
Minder verkeer op de weg in 2020, maar nog steeds veel doden: hoe kan dat?
Het is door corona minder druk op de weg, toch is het aantal verkeersdoden in 2020 hoog, zo becijfert Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De kans is groot dat relatief de meeste verkeersdoden opnieuw in Gelderland en Noord-Brabant zijn gevallen.