Er gebeuren relatief veel ongelukken me e-bikes. Zoals bij dit ongeluk op Urk in 2018 waar een e-bike onder een auto kwam.
Volledig scherm
PREMIUM
Er gebeuren relatief veel ongelukken me e-bikes. Zoals bij dit ongeluk op Urk in 2018 waar een e-bike onder een auto kwam. © GinoPress/Archief

Ouderen overlijden vaker na fietsongeluk: 'Ze nemen onbewust veel te veel risico’s’

Door de snelle opmars van de e-bike fietsen meer ouderen tot op hoge leeftijd. Prachtig, maar er is ook een keerzijde: het aantal 70-plussers dat om het leven komt bij een fietsongeluk groeit snel. ,,Senioren overschatten zichzelf in het verkeer.”

49 reacties

  • 007

    2 jaar geleden
    OpaS ga maar een keer langs de ziekenhuizen en kijk hoe veel ouderen er liggen met letsel van E-fiets ongelovig.Ja betuttelen is wel een aanvaardbare recept om leed te vermijden. Dus helm op en beperkt tempo spaart leven, onnodig leed en heel veel ziekenhuisbedden. Een tip vraag een orthopedisch chirurg hoe veel knieën, heupen en dito hij onder de ogen krijgt vanwege E-fietsen.
  • Oscar

    2 jaar geleden
    Ik zie heel veel ouderen altijd met zijn tweeën naast elkaar fietsen en zo het hele fietspad innemen. Bellen helpt vaak niet als he er langs wilt. Ook veel rijden je blijkbaar altijd in de hoogste versnelling met 25 km voorbij. Ook veel  ouderen hebben een te grote maat fiets en het stuur te hoog staan, waardoor je geen grip op je fiets hebt. Eerst hand in eigen boezem steken is echt dringend noodzakelijk!
  • Rho

    2 jaar geleden
    Wielrenners zijn net automobilisten: in NL wordt 46000 keer per jaar door automobilisten doorgereden na een verkeersongeluk, waarbij 1200 keer mensen met letsel achterblijven. Dat zijn er gemiddeld 3 per dag. Ik denk dat je meer moet uitkijken voor auto’s dan wielrenners. Maar doe die helm sowieso maar op. 
  • Johnny

    2 jaar geleden
    Prima, maar dan moet jij ook elk jaar je sandalen laten keuren.
  • opaS

    2 jaar geleden
    Dus wel regels? Dacht het niet hè.