Volledig scherm
Bussen van Breng in de file op de rotonde Groene Weide in Malburgen-Oost als gevolg van het verkeersinfarct veroorzaakt door werkzaaamheden aan A325 en N325. © De Gelderlander

Reiziger bus uit door toenemend verkeer

NIJMEGEN/ ARNHEM - Het busvervoer in Gelderland wordt onaantrekkelijk voor reizigers. Door toenemend verkeer, werkzaamheden en de aanleg van drempels wordt de reistijd van trajecten steeds langer. Daarmee worden reizigers de auto ingejaagd.

Daarvoor vreest de regionale reizigersorganisatie ROCOV in een brandbrief die maandag aan alle Gelderse gemeenten is gestuurd.

‘Op steeds meer lijnen zien vervoerbedrijven zich genoodzaakt de rijtijden te verlengen vanwege een slechtere doorstroming van de bussen’, schrijft ROCOV in een brandbrief aan de Gelderse gemeenten. Daarnaast verslechteren aansluitingen bij busstations en is op sommige lijnen de frequentie verlaagd. 

Neerwaartse spiraal

Hierdoor dreigt een neerwaartse spiraal: het busvervoer wordt onaantrekkelijker buiten de vrijliggende busbanen, waardoor reizigers afhaken en voor de auto kiezen. Hierdoor wordt de doorstroming nog slechter.

De belangrijkste oorzaken zijn het toenemend autoverkeer, wegwerkzaamheden op busroutes en de aanleg van drempels en andere maatregelen die de snelheid afremmen.

,,Gemeenten versterken de positie van wandelaars en fietsers in het verkeer. Dat is prima. Maar dat gaat niet alleen ten koste van de auto, maar ook van het busvervoer’’, zegt ROCOV-voorzitter Johan Kruithof, die gemeenten oproept meer oog te hebben voor het busvervoer.

Hij baseert zich op klachten van reizigers en documenten van de busvervoerders in de regio, Breng, Keolis en Arriva.

Vervoerders herkennen beeld

,,Het autoverkeer neemt toe, waardoor het steeds drukker wordt op de weg. Onze bussen hebben daar ook last van’’, bevestigt een woordvoerster van Keolis die vooral op en rond de Veluwe rijdt. Deze problemen doen zich volgens haar in het hele gebied voor. 

Naast de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling in december, moet er daardoor ook tussentijds rijtijden aangepast worden, aldus Arriva (Rivierenland en Achterhoek). ,,We herkennen het beeld dat ROCOV in haar brief beschrijft van het busvervoer in Gelderland.’’

Landelijk gebied

Bij Breng, dat in de regio Arnhem/Nijmegen het busvervoer organiseert, zijn twee medewerkers fulltime actief met overleg met wegbeheerders.

,,Daardoor kunnen we vroegtijdig overleggen en problemen voorkomen’’, zegt een woordvoerder, die wijst op het voordeel van de grote steden waar Breng actief is. ,,Daar kun je vaak makkelijker een snelle omleidingsroute bedenken. In landelijke gebied loop je sneller vertraging op.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Doodsangsten tijdens overval op boerderij Emmeloord: overvallers dreigen pink af te knippen

    Doodsang­sten tijdens overval op boerderij Emmeloord: overval­lers dreigen pink af te knippen

    Bij het uitladen van zijn busje krijgt agrariër Dieleman direct een pistool tegen zijn hoofd. Als zijn vrouw hem even later zoekt in de schuur, wordt een zak over haar hoofd getrokken. ,,Waar liggen de drugs?” schreeuwen de drie overvallers. Ze dreigen vingers af te knippen en tenen kapot te slaan. Als na 2,5 uur blijkt dat tussen de aardappelen écht niets te halen is, verlaten ze het boerenerf bij Emmeloord.