Volledig scherm
PR dgfoto Gelderlander Ewijk - Winssen: het ontgassen van schepen op de Waal [OP DE FOTO: BOOT VAN DE WATERPOLITIE] © Paul Rapp

Waarom schippers ontgassen op de Waal? ‘Omdat het mag!’

Schipper Tom is er wel klaar mee. Opnieuw een artikel in de Gelderlander over ‘gifboten die illegaal gas lozen’.  Dit keer over een SP-actie. ,,De provincie heeft niks te vertellen over de Waal. De grote rivieren vallen onder Rijkswaterstaat. Wij doen niks illegaal.”

Zelf is hij er ook niet blij mee. ,,Het had al 20 jaar geleden verboden moeten worden. Die dampen zijn hartstikke giftig en wij zitten er middenin. Wij kapiteins zouden liever ook niet in de giftige dampen zitten maar het is een deel van je werk. Je wordt er voor betaald en het mag gewoon.”

En dus blazen Tom en zijn collega-schippers de restanten uit de luiken zodra ze de Nederlandse grens passeren. ,,Dat is niet omdat ze in Duitsland controleren, Helemaal niet. Maar het mag daar niet en hier wel. En dus doen we het hier.”

Quote

Wij zijn geen schurken. We doen ons werk

Schipper Tom

Het provinciale verbod is een wassen neus legt de schipper uit. ,,Meerdere provincies hebben zo’n verbod, maar kunnen dat niet handhaven. Ik ben wel eens bestraft voor ontgassen. Maar ik werd vrijgesproken.”

Volgens Tom wordt er veel onzin verkondigd over het ontgassen. In de media en de politiek ontstaat een beeld dat schippers bewust wetten overtreden terwijl ze de omgeving vergiftigen. Hij ergert zich ook aan de feitelijke onjuistheden. ,,Alsof we echt benzeen lozen. Dat doet natuurlijk niemand.Wij zijn geen schurken. We doen ons werk.”

In Nederland geen verbod op naphta

Volledig scherm

Het draait volgens de schipper vaak  om de stof naphta, een olieproduct.  In andere landen is het verboden om deze stof te laten ontsnappen in de lucht. Maar in Nederland geldt dat verbod niet. ,,In Nederland mag je het spul gewoon de lucht inblazen als je op meer dan 500 meter van bebouwing af bent. Als er dan een wolk richting Gendt waait is dat pech voor die mensen.”

Een ontgasinstallatie extra aan de Waal bij Nijmegen, zoals de SP bepleit, zou het probleem niet verhelpen. ,,Ik zou daar alleen maar stoppen als het moet. Als ik van Rotterdam naar Amsterdam moet kom ik niet langs Nijmegen. Dus doe ik het ook niet. Eigenlijk zou er overal waar je moet lossen gelijk een installatie moeten zijn. Maar grote oliebedrijven regelen dat niet omdat het niet hoeft.”

Volgens Tom is het een problematiek die overal speelt. ,,Zeeschepen spoelen hun schip schoon op zee en lozen het afval gewoon in de zee. Tussen Antwerpen, waar ook een verbod is en Nederland varen de schepen uren op en neer op een kanaal. Die boeren worden daar helemaal stoned.”

Het enige wat helpt is dus een verbod. ,,Maar niemand doet er wat aan. Die SP’ers moeten niet op die landtong bij Fort Pannerden gaan zitten maar met hun kont in de Tweede Kamer. Daar moeten ze het gewoon direct verbieden.”

Schipper Tom wilde niet met zijn achternaam in de media. Deze is wel bekend bij de redactie.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Live Voetbal

home logo PEC ZwolleZWO
EINDE
2-2
Sparta RotterdamSPA
away logo
home logo FC UtrechtUTR
EINDE
1-2
VVV-VenloVVV
away logo
home logo RKC WaalwijkRKC
EINDE
0-3
ADO Den HaagADO
away logo