Volledig scherm
© Serge Philippi

Carbonara met saucijs en spruitjes

Carbonara is zo’n lekkere snelle Italiaanse klassieker. Deze carbonara met saucijs en spruitjes heeft een lekkere winterse twist en staat in 20 minuten op tafel.

Ingrediënten (4 personen): 
- 300 g spaghetti
- 4 el olijfolie
- 300 g gemengde saucijzen, in plakjes
- 500 g spruiten, schoongemaakt
- 2 uien, gesnipperd
- 2 tenen knoflook, fijngesneden
- 6 eidooiers
- 75 g parmezaanse kaas, geraspt
- 2 el fijngesneden peterselie

Bereidingswijze (bereiding 20 minuten):
- Kook de spaghetti in ruim water met zout volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar.
- Verhit in een koekenpan 2 el olijfolie.
- Bak de plakjes saucijs in 10 à 12 minuten bruin en gaar.
- Snijd de spruiten in kwarten.
- Verhit in een tweede koekenpan de rest van de olijfolie.
- Schep de spruiten erdoor en bak in 8 minuten op hoog vuur knapperig gaar.
- Draai het vuur laag, voeg de ui en de knoflook toe en bak in nog 4 minuten zachtjes gaar.
- Klop intussen de eidooiers los met de helft van de kaas.
- Giet de spaghetti af en vang een kop kookvocht op.
- Neem de saucijzen van het vuur.
- Schep de spaghetti door de saucijzen met het bakvet.
- Voeg het dooiermengsel en de spruiten toe en schep snel om.
- Voeg zoveel kookvocht toe tot de pasta smeuïg is; het dooiermengsel gaart door de warmte van de spaghetti maar blijft smeuïg.
- Breng de carbonara op smaak met zout en peper en schep op 4 borden.
- Bestrooi met peterselie.
- Geef de rest van kaas er apart bij om aan tafel over de carbonara met saucijs te strooien.

Recepten & styling: Janneke Philippi

Eet smakelijk!

Benieuwd naar andere recepten van delicious. magazine? Klik dan hier.

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.