Chinese webreus opent eerste winkel in Nederland
De Chinese internetreus JD.com opent donderdag 11 november zijn eerste fysieke winkel in Europa. Leiden (Bètaplein) heeft die primeur. De winkel heet Ochama - om verwarring met sportwinkel JD Sports te voorkomen - en verkoopt zowel food als non-food.
JD is een van de grootste webwinkels ter wereld en moet alleen Amazon en Alibaba voor zich dulden. De Chinezen openden eerder dit jaar een groot distributiecentrum van 18.000 vierkante meter in Venray. De verwachting is dat het bedrijf vanuit hier meerdere landen in Europa wil gaan bedienen.
Het gaat JD om een combinatie van een webshop en fysieke winkels. In Nederland zal het in eerste instantie vier winkels openen, waar klanten ook online bestelde producten kunnen afhalen. Naast dat in Leiden komt er een Ochama-filiaal in Diemen. Het is nog niet bekend waar de twee andere vestigingen komen.
De Chinezen willen in Nederland onder meer voeding (waaronder veel verse producten), huishoudelijke apparaten en artikelen op het gebied van gamen en thuisleven verkopen. Daarbij gaat het om A-merken van onder meer Unilever, Procter&Gamble en Douwe Egberts. Volgens supermarktvakblad Distrifood is het de bedoeling dat de (web)super met een variant op het Amazon Primemodel gaat werken. Leden ontvangen exclusieve coupons en besparen daarmee 10 procent. JD heeft in China ook supermarkten onder de naam 7Fresh. Onder meer de Amerikaanse supermarktgigant Walmart heeft een belang in deze onderneming.
Kennelijk werkt deze combinatie. Eerst online een goede positie verwerven en dan ook offline uitbreiden
Stenen winkels
Bij JD willen ze nog niet ingaan op de uitbreidingsplannen in Nederland. Supermarktdeskundige Erik Hemmes ziet in de komst van de Chinezen de bevestiging dat steeds meer bedrijven die online zijn begonnen, uiteindelijk ook voor stenen winkels kiezen. ,,Kennelijk werkt deze combinatie. Eerst online een goede positie verwerven en dan ook offline uitbreiden. Je ziet dat ook bij Amazon gebeuren, dat in de VS en ook in Engeland aan de weg timmert met Amazon Go-supermarkten. Dat zijn winkels die zijn voorzien van de nieuwste technologische snufjes, waaronder kassaloos betalen. JD.com experimenteert ook met eigen winkels in China en wil nu overduidelijk ook in Europa voet aan de grond krijgen.’’
Hemmes’ collega Rupert Parker Brady noemt ook de opkomst van premium-abonnementen bij steeds meer winkelformules. ,,Albert Heijn is er onlangs ook mee begonnen: je betaalt een beperkt bedrag per jaar en ontvangt vervolgens extraatjes. Op die manier proberen winkels klanten aan zich te binden. In die zin is het slim dat JD.com daar meteen op inzet. We zullen zien in hoeverre de concurrentie last gaat krijgen van deze nieuwe speler. Het is geen kleine jongen, er zijn voldoende mogelijkheden om te investeren in deze interessante markt.’’
Wat vind jij van de komst van deze webreus?
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hier alle video's over eten en drinken:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & Eten
Risotto in gevaar: dit is de reden dat deze rijst uit de supermarkt verdwijnt
Het noorden van Italie wordt geteisterd door extreme droogte. In sommige delen is al vier maanden niet of nauwelijks neerslag gevallen. Met grote gevolgen voor de landbouw in het gebied. -
PREMIUMKoken & Eten
Deze populaire snack in het vliegtuig verkopen vrijwel alle maatschappijen
Maaltijden smaken anders op grote hoogte en de piepkleine galley (de keuken) is niet uitgerust voor grote gerechten. Maar vliegtuigvoedsel bepaalt voor een groot deel onze beleving van de vliegreis. Zeven handige weetjes op een rij. -
PREMIUMVIDEO
Boodschappen fors duurder: ‘Gemiddeld huishouden honderden euro's extra kwijt’
Boodschappen zijn tijdens de eerste negen maanden van dit jaar flink duurder geworden. Vooral frisdrank, bier, conserven, verzorgingsproducten en schoonmaakartikelen stegen fors in prijs. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
-
PREMIUM
Russische prijsvechter rukt op: ‘Mensen met kleine beurs vinden Lidl en Aldi inmiddels te duur’
Jumbo presenteerde deze week ronkende omzetcijfers (dik 5 miljard). Des te opvallender was de opmerking van de directie dat het verdienmodel van de supermarktketen onder druk staat. Met welke bedreigingen hebben supermarktconcerns te maken? We zetten er 4 op een rij. Van flitsbezorgers tot een Russische prijsvechter die de strijd wil aangaan met Lidl en Aldi. -
Wat Eten We Vandaag: Visrolletjes met groene asperges en aardappeltjes
Deze visrolletjes met tomatentapenade zijn een leuke twist op de alledaagse scholfilet. Wij serveren ze met aardappeltjes en asperges uit de airfryer. Probeer ook eens met pesto in plaats van tomatentapenade of vervang de spinazie door basilicum. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer