Volledig scherm

Chocoladefans misleid door verpakking M&M's

Snoepfabrikant Mars overtreedt de wet met de verpakking van M&M's met pinda's en hazelnoten. Het lijkt alsof de chocoladesnoepjes evenveel van beide soorten noten bevatten, terwijl er in werkelijkheid meer - goedkopere - pinda's in zitten.

De Reclamecodecommissie heeft Foodwatch in het gelijk gesteld in een klachtenprocedure tegen het chocolademerk, zo maakt de voedselwaakhond vandaag bekend. Tijdens de procedure moest Mars toegeven dat er minder hazelnoten (9 procent) dan pinda's (16 procent) in de mix zaten. In de opsomming van de ingrediënten op het etiket was niet duidelijk vermeld dat er geen sprake was van een fiftyfiftyverdeling. 

Volledig scherm

Foodwatch stelt dat het niet de eerste keer is dat voedselfabrikanten de klant misleiden. ,,Voedselfabrikanten verleiden klanten vaak met aantrekkelijke dure ingrediënten in de naam van een product of op het plaatje op de verpakking,'' stelt campagnevoerder Sjoerd van de Wouw van Foodwatch. ,,In het geval van Mars waren het hazelnoten, maar ook ingrediënten als bijvoorbeeld honing, meergranen en duurdere fruitsoorten als frambozen worden vaak door de fabrikant benadrukt maar blijken dan amper in het product te zitten.''

Mars betreurt dat de fout is gemaakt met de limited edition van de chocoladesnoepjes. ,,Dit had zo niet gemoeten'', aldus Roel Govers van Mars. Hij stelt dat het bedrijf maatregelen heeft getroffen om te zorgen dat de lijst met ingrediënten voortaan goed in elkaar steekt, met de juiste percentage erbij vermeld. De M&M's zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar.