Volledig scherm
De extreme droogte speelde de fruitoogst vorig jaar flink parten. © ANP

‘Consument moet meer fruit uit Nederland kopen’

De Nederlandse consument moet vaker kiezen voor fruit van Nederlandse bodem. Die oproep komt van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO). De brancheorganisatie hoopt hiermee noodlijdende boeren uit ons land uit de brand te helpen.

,,Nederlandse fruittelers kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken”, zegt Gerard van den Anker, voorzitter van de brancheorganisatie NFO. Met name appel- en perentelers produceren volgens hem al jaren onder de kostprijs en dat begint zich te wreken. ,,Dit kunnen zij echt niet nog jaren volhouden. Alleen, een perspectief op betere tijden ontbreekt”, sombert de voorman.

De problemen wijt de NFO deels aan de voortdurende boycot die Rusland vijf jaar geleden heeft ingevoerd op landbouwproducten uit Europa. In juni besloot de Russische president Poetin die sancties nog te verlengen tot eind 2020. Hoe groot de schade voor de appel- en perenboeren precies is, durft de NFO-voorzitter niet te zeggen. 

Een andere verklaring voor de problemen is volgens hem de oneerlijke concurrentie van Oost-Europese telers die subsidie uit Brussel ontvangen en daardoor goedkoper kunnen produceren. Maar ook klimaatverandering en strengere duurzaamheidseisen spelen de telers volgens hem parten.

Bres 

Een oplossing heeft de brancheorganisatie wel in de gedachte: de Nederlandse consument zou in de bres moeten springen voor de Nederlandse teler. Door bewust fruit uit Nederland te kopen én door bereid te zijn om daar net iets meer voor neer te tellen. Als voorbeeld haalt de NFO-voorzitter de fairtrade-bananen en de cacaoboeren die voor de fairtrade-chocolade een betere prijs krijgen. 

,,Waarom dan ook niet een eerlijke prijs voor de teler om de hoek?” En hij voegt daaraan toe: ,,Ik schrik ervan als ik in de supermarkt zie dat de kersen uit Griekenland komen en de blauwe bessen uit Polen of Zuid-Amerika. Die telen we dus ook gewoon hier in Nederland. Het is toch belachelijk dat we fruit zoveel kilometers laten reizen.”

  1. In Offerman-fabriek wordt bijna 3 weken na listeriadrama nog geen plakje vlees gesneden

    In Offerman-fa­briek wordt bijna 3 weken na listeria­dra­ma nog geen plakje vlees gesneden

    De fabriek van vleeswarenbedrijf Offerman in Aalsmeer ligt bijna drie weken na de grote terugroepactie nog steeds stil. Offerman moest de locatie begin oktober sluiten nadat bleek dat vleeswaren die hier werden gesneden en verpakt, waren besmet met de listeriabacterie. Zeker twintig mensen werden ernstig ziek na het eten van besmet vlees, drie personen overleefden het niet en een vrouw kreeg een miskraam.