Consumentenbond: Klant op het verkeerde been door gezonde claims fabrikanten
De Consumentenbond vindt dat fabrikanten van voedingsmiddelen die claims, afbeeldingen en namen gebruiken om hun producten een gezond imago te geven, consumenten op het verkeerde been zetten. Zo bevatten bepaalde producten veel suiker, terwijl er op de verpakkingen staat dat het product gezond is.
Delen per e-mail
,,We vinden steeds weer nieuwe voorbeelden van zogenaamd gezonde producten. Fabrikanten zijn kennelijk nogal hardleers. En daarom blijven wij ze hierop aanspreken", zegt directeur Sandra Molenaar. De Consumentenbond dringt in Den Haag en Brussel aan op maatregelen.
Recent onderzoek van de bond toont aan dat een meerderheid van de consumenten vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of het product wel of niet gezond is. ,,Fabrikanten zouden beter moeten onderzoeken wat consumenten op basis van het etiket verwachten, voor ze een product op de markt brengen.”
Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bijna 7 op de 10 consumenten vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of het product wel of niet gezond is. Molenaar: ‘Fabrikanten zouden beter moeten onderzoeken wat consumenten verwachten op basis van het etiket, voordat ze een product op de markt brengen.’
Als voorbeeld noemt de Consumentenbond onder meer een bakje zeewiersalade van Albert Heijn, dat claimt ‘natuurlijk, lekker en gezond te zijn'. Maar: er zit volgens de bond liefst 12 gram suiker in. Hetzelfde geldt voor het ontbijtdrankje Vifit Goedemorgen! , dat zich aanprijst als ‘heerlijk gezond’, maar meer suiker dan granen bevat.
Fabrikanten Albert Heijn en Campina zeggen tegen de Consumentenbond dat er bij beide producten iets fout is gegaan en de gezondheidsclaims er niet bij hadden moeten staan. AH heeft de claim inmiddels van de website gehaald.
Bekijk hier de video's over Koken&Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & eten
Verbijstering over dure flesvoeding van A-merken: ‘Moet je nagaan hoe ze ons belazeren’
Een tv-uitzending van de Keuringsdienst van Waarde opende gisteren de ogen van veel kijkers. De makers lieten zien dat grote producenten van flesvoeding meer vragen voor dezelfde babymelk als die van een huismerk. -
Met één bericht op LinkedIn verkopen Merijn en Daan 100.000 bitterballen
Met hun bedrijf Risottini zijn Merijn Kok en Daan Klein campagne begonnen om van hun bitterballen af te komen. Vanwege de langdurige sluiting van de horeca lagen er nog 100.000 risotto-bitterballen in de vriezer en om te voorkomen dat ze smaakverlies zouden lijden kon iedereen hun snackjes bestellen. -
Tupperware Nederland stopt per direct met verkoop legendarische producten
Tupperware stopt vanaf 1 maart met de verkoop in Nederland. Het befaamde bedrijf in keukengerei en plasticartikelen zal ook stoppen met de Tupperwareparty's. -
Koken & eten
Zo gevaarlijk zijn koekenpannen voor jou, het milieu en de vogels
De Keuringsdienst van Waarde las een opmerkelijke tekst op de gebruiksaanwijzing van een pan met antiaanbaklaag: als de pan te heet wordt kunnen dampen vrijkomen die gevaarlijk zijn voor vogeltjes. Een antiaanbaklaag is gevaarlijker dan je denkt, ook voor het milieu, ontdekten de makers van het tv-programma. -
Koken & eten
Het regenboogdieet: hoe meer kleur op je bord, hoe beter?
We geloven het niet zomaar: de zin en onzin van ons eten en drinken. Deze week: het regenboogdieet.
-
Column Ellen Willems
Een mollenplaag bestaat niet: maak je tuin onaantrekkelijk
Ze woont net in de ‘vrije natuur’, vertelt ze in een mail. En ze heeft een mollenplaag. Of ik weet wat ze daar tegen kan doen? -
PREMIUM
Raymon en Marchiano lanceren eigen jenever: ‘Oubollig? Als opa en oma het drinken, drinkt iedereen het’
Ze gaven zichzelf een jaar de tijd om 1250 flessen te verkopen. Binnen tien dagen waren ze op. De jenever Barak’51 van twee Leerdamse vrienden blijkt niet alleen binnen de Molukse gemeenschap een schot in de roos. ‘Ook bij mensen die zeggen dat ze geen jenever lusten.’ -
video
Topman Dirk van den Broek: Verlaag btw op groente en fruit naar 6 procent
Supermarktketen Dirk van den Broek begint vandaag een petitie met als inzet de verlaging van btw op groente en fruit (van 9 naar 6 procent). De supermarkt vindt het niet kunnen dat gezonde, verse producten vaak duurder zijn dan ongezonde boodschappen. ,,Hoogste tijd voor actie.’’