Consumentenbond onderzoekt verduurzaming supermarkten: ‘Er is werk aan de winkel’
Koken & EtenSupermarkten maken nog maar weinig reclame voor biologische voeding. De Consumentenbond deed onderzoek naar hoe supermarkten consumenten verleiden om duurzamer te gaan eten. ,,Er is werk aan de winkel.”
De Consumentenbond onderzocht in heel Nederland de zes grootste supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus) en de grootste biologische supermarktketen (Ekoplaza). Ze beoordeelden hoe vlees-, vis- en zuivelvervangers worden aangeboden. Ook werd er bij de reguliere ketens gekeken naar de herkenbaarheid en plaatsing van drie biologische productgroepen: groente & fruit, houdbaar broodbeleg en koffie en thee. Daarnaast werd de promotie van biologische producten in de reclamefolders onder de loep genomen.
Supermarkten bepalen namelijk in grote mate wat we eten en drinken. In het klimaatakkoord hebben overheid en het bedrijfsleven maatregelen afgesproken om klimaatdoelen te halen. Supermarkten moeten klimaatvriendelijke producten stimuleren, door ze aan te bieden als de gemakkelijkste en normaalste keuze. Ook moeten supermarkten helpen minder zuivel en vlees te eten.
Weinig bio in reclamefolder
Het opvallendste resultaat is volgens de Consumentenbond het lage percentage biologische voeding in de reclamefolders van de onderzochte supermarkten. Vooral omdat de helft van de consumenten aangeeft te kiezen voor biologisch als het niet (veel) duurder is dan de biologische variant. ,,Van de supermarkten heeft Lidl het kleinste aantal aanbiedingen in biologische voeding”, aldus de Consumentenbond.
Van de supermarkten heeft Lidl het kleinste aantal aanbiedingen in biologische voeding
Jumbo (4,3 procent) en Plus (4,9 procent) doen het op het moment van testen (februari en maart 2022) beter. Hiermee zijn ze na Ekoplaza – dat alleen maar biologische producten verkoopt – koploper. Wat de promotie van biologische producten aangaat, is er ruimte voor verbetering, zegt Babs van der Staak, woordvoerder van de Consumentenbond.
Hoe kan het dat er zo weinig biologische producten in de aanbieding zijn en wat doen supermarkten hieraan? Een woordvoerder van Aldi zegt dat Aldi als discounter een beperkt aanbod in biologische producten heeft, wat zich doorwerkt in het aantal biologische aanbiedingen. Wel werkt de keten veel met het On the way to Planet Proof-keurmerk.
Van Nederlandse bodem
Lidl kan niet zeggen of meer biologische aanbiedingen komen. Het bedrijf zegt het assortiment stelselmatig uit te breiden met duurzame en verantwoorde opties. Op dit moment is er bij de Lidl fairtrade koffie, thee en chocolade te krijgen. Ook biologische muesli en biologische zuivel zijn verkrijgbaar. De keten heeft de ambitie om enkel Planet Proof of biologisch gecertificeerde groenten en fruit van Nederlandse bodem aan te bieden.
Pauline van den Brandhof, woordvoerder van Albert Heijn, laat weten dat Albert Heijn inmiddels wekelijks twee biologische producten promoot in de Bonusfolder. Dat is een verbetering ten opzichte van de uitkomsten van het onderzoek. Ook zegt Albert Heijn het aantal aanbiedingen voor biologische producten uit te gaan breiden. Houdbare biologische artikelen als koffie, thee, tomatenblokjes, zaden en pitten worden in dit plan meegenomen. Klanten met een AH premium-abonnement krijgen standaard 10 procent korting op het gehele biologische assortiment.
Alle vlees-, vis- en zuivelvervangers en biologische producten moeten herkenbaar en makkelijk vindbaar zijn
Daarnaast kunnen klanten van Albert Heijn met het Beter voor Natuur & Boer-logo kiezen voor duurzaamheid. ,,Albert Heijn streeft ernaar dat zo veel mogelijk producten in de schappen een Beter voor-logo hebben. Hierbij gaat het om langdurige samenwerkingen met oog voor kwaliteit, dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit”, aldus Van den Brandhof.
Werk aan de winkel
Er is werk aan de winkel, zegt Van der Staak van de Consumentenbond. ,,Op het vlak van herkenbaarheid kunnen supermarkten nog heel wat verbeteren. Om te beginnen zouden alle vlees-, vis- en zuivelvervangers en biologische producten makkelijk vindbaar en als zodanig herkenbaar moeten zijn.”
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Meer privacy op WhatsApp: voortaan kun je je online-status verbergen en langer berichten wissen
Chat-app WhatsApp wordt op meerdere fronten aangepast om de privacy van gebruikers beter te waarborgen. Zo kun je verbergen dat je online bent en langer je berichten verwijderen. -
Waarom jongeren als Vinicius (18) wel willen maar niet mogen werken: ‘Kan niks met mijn diploma’
Terwijl de krapte op de arbeidsmarkt toenam in de eerste helft van 2022, werden er verschillende oplossingen geopperd. Toch werd één groep mensen over het hoofd gezien: ongedocumenteerden. Ze wonen hier vaak al jaren, maar mogen niet werken. -
PREMIUM
Explosie van fastfoodketens langs regiosnelwegen, is dat erg? ‘Gemeenten stimuleren ongezonde levensstijl’
Een nieuw snelle-hap-plein bij Nijmegen, een verse KFC in Cuijk en een extra fastfoodrestaurant net buiten Wijchen. Terwijl experts pleiten voor gezonder eten, explodeert het aantal snelweg-snacktenten in de regio. Lekker makkelijk? Of kan dat écht niet meer anno 2022? -
PREMIUMKoken & Eten
Barbecue-gekte slaat toe: waarom mensen steeds luxere barbecues en ‘beter’ vlees kopen
Met mooi weer komen ze massaal uit de schuur: de barbecue. Leveranciers van barbecues en barbecuevlees merken het direct. Ray van Voorthuijzen van Rays Barbecue Place in Alphen en Willem Zwart van The Smoke Pit in Schoonhoven zien bovendien na twee jaar corona dat de vraag naar betere en luxe barbecues toeneemt. -
Wat is een normaal bedrag voor op je spaarrekening? ‘In veel gevallen is 10 procent te weinig’
Budgetteren, sparen en rondkomen: dagelijks hoort budgetcoach Carolien Vos van haar klanten hoe moeilijk dat is en waar mensen tegenaan lopen. Ze deelt deze zomer haar beste tips. Vandaag: een financiële buffer.
-
Koken & Eten
Minder koolhydraten: met deze vijf maaltijden eet je lekker en gezond
Voor iedereen die graag minder koolhydraten eet: deze vijf maaltijden passen goed bij jouw leefstijl. Zonder rijst, pasta of aardappelen koken is niet saai of moeilijk. Van nasi met bloemkoolrijst tot een feestelijke frittata: Eatertainment heeft de verrassendste voor je uitgezocht. -
Wat Eten We Vandaag: Flammkuchen met geitenkaas en spinazie
Flammkuchen vindt zijn oorsprong in de Elzas bij de Duist Franse grens. Traditioneel wordt flammkuchen gemaakt met spekjes en ui. Bij deze vegetarische variant zijn de spekjes weggelaten en is geitenkaas toegevoegd voor een rijke en romige smaak. -
Wat Eten We Vandaag: Kippenbout uit de oven met groene asperges en krieltjes
Deze kippenbout marineren we in olie met pikante kruiden en garen we zachtjes in de oven. Gegarandeerd dat je stukje vlees op die manier lekker mals blijft. De kippenbout combineren we met krieltjes en gebakken groenten.
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarie-Louise Walter
Marco Wegma