Deze acht misleidende producten uit de supermarkt strijden om de ‘eer’
De publieksverkiezing voor het meest misleidende voedingsproduct van 2019 gaat van start. Genomineerden die kans maken op het Gouden Windei zijn onder andere Albert Heijn, Kellogg’s en Unilever.
Organisator Foodwatch spreekt dit jaar weer van ‘ijzersterke’ kandidaten. Zo bevat de genomineerde Matcha ice tea van Lipton (Unilever) maar 0,007 procent matcha en verkoopt Albert Heijn in november asperges uit Peru en snijbonen uit Marokko als seizoensgroenten. De kandidaten worden genomineerd op basis van onderzoek door Foodwatch en naar aanleiding van honderden klachten.
Andere misleidende voedingsproducten die dit jaar kans maken op het ‘Gouden Windei’ zijn de AH geitenkaasspread met bieten, Kellogg’s Coco pops-reep, pindakaas van Bongo, De Kleine Keuken chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.
Voor de gek gehouden
,,Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven”, laat voedselwaakhond Foodwatch weten. ,,In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden.”
Vorig jaar sleepte Coca Cola’s Smartwater de publieksprijs binnen. Uit onderzoek van Foodwatch bleek het product slechts ‘duur water in plastic’. In 2017 won Jumbo de titel met hun Goudeerlijk maisbrood, zonder maismeel.
Aanpassen van product
Door middel van de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch hoopt het bedrijf dat de genomineerden hun voedingsproducten zullen aanpassen. In veel gevallen gebeurt dat ook, stelt Foodwatch. Vorig jaar pasten vijf van de acht kandidaten hun product aan, waaronder Albert Heijn en Aldi. In 2017 wijzigden zelfs zes van de zeven kandidaten hun product. Slechts het maisbrood van Jumbo bleef ongewijzigd.
Vanaf vandaag tot ongeveer halverwege december kan er gestemd worden via de website van Foodwatch. De winnaar wordt in de week voor kerst bekendgemaakt.
Dit jaar werd Albert Heijn ook de titel Liegebeest van 2019 toegekend. Bekijk hieronder het fragment uit de Ochtend Show to go:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Weten
Leontien overwon haar visfobie: ‘Thuis huilde ik hard van opluchting en ongeloof’
In de rubriek Koken & Weten duikt gezondheidsjournalist Tijn Elferink in een voedingsonderwerp waar verwarring over bestaat. Dit keer: kun je bang zijn voor voeding en hoe kom je daarvan af? -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’ -
PREMIUMKoken & Eten
Zelf groente telen in je voortuin: vroeger iets voor arme mensen maar in dit dorp nu helemaal hip
Zelf groente kweken in de voortuin, in Roelofarendsveen was dat tot de jaren zestig heel gewoon. Maar naarmate de welvaart toenam, verdwenen de slaplantjes en boontjes uit het straatbeeld. Tot nu, want de groentevoortuin maakt een comeback. -
Lidl past afbeelding op kroepoekverpakkingen aan vanwege ‘racistische’ elementen
Als je kroepoek koopt bij supermarkt Lidl, dan zie je op de verpakkingen een man met een lange snor en een rijsthoed. Dat is racistisch, vindt Asian Raisins, een belangenorganisatie die mensen bewust wil maken van discriminatie tegen Aziaten. De organisatie stuurde eind vorig jaar een mail naar de supermarkt, met als resultaat dat Lidl nu de illustraties aanpast. -
VIDEO
Wakker Dier: AH weer ‘Liegebeest van het jaar’ vanwege leugen op kipverpakking
Albert Heijn heeft de titel Liegebeest 2019 verworven. De supermarkt was door dierenrechtenorganisatie Wakker Dier genomineerd met de verpakking van de AH kip, waarop ‘meer ruimte’ staat. ,,Terwijl Albert Heijn met zestien kippen op een vierkante meter de kippen juist de minste ruimte geeft, zonder daglicht”, aldus de organisatie.
-
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
Cyber Monday 2020
Keukenprins(es)? Dit zijn de beste deals voor in de keuken
Het is Cyber Monday, een commerciële feestdag waarop in navolging van Black Friday de meeste webwinkels met flinke aanbiedingen smijten. Maar het gebeurt ook dat webwinkels de boel oplichten. Deze site houdt deze shops in de gaten met onze prijsvergelijker die je onderaan dit artikel vindt, zodat je niet een oneerlijke aanbieding koopt. In dit artikel houden we de keukenaanbiedingen in de gaten.