Volledig scherm
Eigenlijk heeft ijsthee uit de supermarkt weinig te maken met echte thee. © Shody Careman

Dol op icetea? Dit zijn de lekkerste

Voor jou getestOp hete dagen zorgt ijskoude ijsthee voor verkwikking. Ons panel proeft zeven perzikvarianten uit de supermarkt. Opvallend: de theesmaak ontbreekt vaak.

Ons panel

Linda Appelman (29) Reist als theesommelier de wereld af voor haar theeboetiek mevrouwcha.nl.

Marloes Weerepas (31) Organiseert theediners, -lezingen en -proeverijen.

Sybilla Jimmink (32) Prijswinnende topbarista, nu ook op theemissie.

Kevin Ramnandanlal (31) Werkt samen met Jimmink aan theestart-up Integritea.

Er zijn van die betweters die in de zomermaanden het liefst de lippen zetten aan een kopje hete thee. Hoe warmer de drank, hoe meer het lichaam immers zijn best zal doen om de inwendige thermostaat omlaag te draaien, is de gedachte. Een mooie theorie natuurlijk. Maar om enig effect te sorteren zou je bijkans een zwembad vol hete thee achterover moeten klokken. Logisch dus dat de meeste mensen qua instantverkwikking toch de voorkeur geven aan een glas koude ijsthee.

De theesector gaat de laatste jaren rap de ontwikkelingen in koffieland achterna. Denk daarbij aan: een levendige handel in obscure melanges, workshops tea-foodpairing en een keur aan minutieus afgestemde zetmethodes. Ook ijsthee ontsnapt niet aan de hype. ,,Wie zelf ijsthee wil maken heeft de keuze uit verschillende methodes'', legt theesommelier Linda Appelman uit. ,,Je hebt cold brew, koud gebrouwen thee met mineraalwater dat de koelkast ingaat. Of ice brew, waarbij vergruisd ijs over theeblaadjes wordt gegoten. Al is de originele, meest bekende manier natuurlijk gewoon om een pot hete thee te laten afkoelen.''

Het curieuze is echter dat het grote publiek volgens Appelman helemaal niet zit te wachten op een koud glaasje echte thee. ,,Hoewel mooie thee ook na uren afkoelen nog lekker is, halen negen van de tien mensen hun neus op voor het gemiddelde afgekoelde kopje.'' 
Hoewel de theesommelier voor de benzinestations van een oliemaatschappij onlangs nog een ijsthee ontwikkelde van 97 procent echte thee, ligt het percentage thee-extract in de supermarktijsthee dan ook aanzienlijk lager. Zo laag zelfs dat geen van de pakken in dit vergelijkend warenonderzoek - spoiler alert - volgens de verpakking meer dan 0,12 procent thee-extract in de mix  doet. ,,Eigenlijk heeft die ijsthee uit de supermarkt dus weinig meer met thee te maken'', vindt Appelman. ,,Het is een compleet ander product geworden.''

Nieuwkomer Fuze Tea vat het op de verpakking het meest treffend samen: ‘frisdrank met perziksmaak, met thee-extracten en met suiker en zoetstof’. Aan de populariteit doet het weinig af: na Coca-Cola is de ijsthee van Lipton de meest gedronken frisdrank van Nederland.

Wrang

Quote

Zo, hier trekt je mond van samen

Kevin Ramnandanlal

Hoewel nieuwere ijstheesmaken als hibiscus, mango, jasmijn en gember ook de grootgrutter hebben bereikt, beslaan twee smaken nog altijd het gros van het schap: citroen en perzik. We gooien een muntje op en selecteren van zeven (huis)merken een koolzuurloze perzikvariant, vervolgens blind te proeven door ons dorstige panel thee-experts. Hoewel de minieme hoeveelheden thee-extract volgens verwachting weinig thee-associaties sorteren op de smaakpapillen, hebben de pakken wel degelijk een belangrijke eigenschap van thee gemeen: ze brengen in meer of mindere mate een wrang, droog mondgevoel teweeg waar ook de tannines uit thee patent op hebben. ,,Zo, hier trekt je mond van samen'', merkt fijnproever Kevin Ramnandanlal op bij de Lipton. Instemmend geknik.

Opvallender is echter dat de fabrikanten niet terugschrikken voor een flink zoete smaak, van enigszins subtiel (Jumbo) tot snoepkraampjeszoet (Fuze Tea).

Chocola

Ook de interpretaties van perziksmaak slingeren alle kanten uit. In het ene glas is de perzik ver te zoeken (Lipton), in het volgende slaat de vrucht je vol om de oren (Lidl), is hij romig als een ijsje (Jumbo) of gaat ie zelfs gepaard met verre tonen van rauwe chocola (Albert Heijn).

Meest behaaglijk is volgens het panel de gebalanceerde ijsthee van Bos, die niet luidruchtig je mond komt binnenstampen, maar je langzaam om de vingers windt. Je proeft zowaar zelfs een hint van thee.

De uitslag

Volledig scherm
© Shody Careman

1. Bos
Cijfer: 8
Prijs: 1,59 euro per liter
Subtiel, zacht, natuurlijk en niet te zoet. Een gelaagde smaak ook: fruitig, maar met zelfs een echo van amandel. Zeer droog op de tong.

2. Lidl (Freeway)
Cijfer: 7
Prijs: 0,39 euro
Prima rechttoe rechtaan frisdrank. Geen thee te bekennen, maar perzikgeur- en smaak des te meer. Een zoete doordrinker.

3. Albert Heijn
Cijfer: 6,5
Prijs: 0,89 euro
Direct wrang op de tong, maar verder soepel in de mond. Verfrissend, gebalanceerd en met een bescheiden zuurtje en verre tonen van rauwe choconibs.

4. Jumbo
Cijfer: 6,5
Prijs: 0,39 euro 
Fris, bloemig en niet te zoet. Een volle, bijna romige perziksmaak die associaties oproept met een Splitijsje.

5. Lipton
Cijfer: 5,5
Prijs: 
1,26 euro
Ruw in de mond. Zuur, zoet en bitter, maar niet helemaal lekker in balans. De lichte perzikvleug die je proeft smaakt eerder naar de onrijpe vrucht.

6. Fuze Tea
Cijfer: 5
Prijs: 
1,26 euro
Rond in de mond, maar wrang qua afdronk. Zeer zoet, wat weinig perzikbeleving en een klein, chemisch citruszuurtje.

7. Pickwick
Cijfer: 4,5
Prijs: 
1,03 euro
Zoetstofzoet, droog in het gehemelte en een lichtzure nagalm. De perziksmaak is subtiel, en mag sterker.