Volledig scherm
© Shutterstock

Foodwatch: Laat Coca-Cola betalen voor obesitas

Laat Coca-Cola en andere frisdrankproducenten de rekening betalen voor obesitas. Met die slogan roept actiegroep Foodwatch alle Nederlanders op om een 'suikertaks' af te dwingen bij staatssecretaris Blokhuis. De opbrengst moet terug naar de bevolking in de vorm van een lagere zorgpremie.

De boete op de dikmaker - vooral veroorzaakt door frisdranken, meent Foodwatch - is in het Verenigd Koninkrijk een groot succes. Nog voordat de Britse suikertaks van kracht werd, haalden fabrikanten op jaarbasis 45 miljoen kilo suiker uit hun producten, aldus de voedingswaakhond. Waard om na te volgen, vindt campagneleider Sjoerd van de Wouw. ,,Laat de frisdrankproducenten maar betalen, volgens het principe: de vervuiler betaalt.'' In Frankrijk is ook een suikertaks, maar daar krijgen de klanten de rekening. Het bedrag staat op de kassabon van de supermarkt. 

Vloeibare suiker

Volledig scherm
© Shutterstock

Waarom zijn frisdrankenmakers het mikpunt en niet de snoepfabrikanten? ,,Frisdrank bevat alleen loze calorieën. Het is vloeibare suiker'', zegt Van de Wouw. ,,De Gezondheidsraad adviseert meer groente te eten en suikervrij te drinken, dus als je ergens moet beginnen, dan bij frisdranken. Daar valt de meeste winst te behalen.'' 

De actie bestaat uit het massaal sturen van e-mails naar de bewindsman. ,,We moeten toch zeker op 20.000 uitkomen'', zegt Van de Wouw. Het is de bedoeling staatssecretaris eraan te herinneren een goede beslissing te nemen over dit dossier. ,,De verwachting is dat het kabinet dat geeft aan het einde van de zomer, dus nu is het moment.'' 

De Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen kon vanochtend nog geen reactie geven. Op de website staat dat in Nederland al flinke stappen zijn gemaakt als het gaat om reductie van suiker.  'De reductie in Groot-Brittannië is naar verluidt 30.000 tot 45.000 ton voor de gehele markt', zo valt daar te lezen. 'Omgerekend naar Nederlandse inwonertallen is dit 7.700 tot 11.500 ton. De reductie is in Nederland dus 2 keer zo groot! Verwacht wordt dat de calorie-reductie in Nederland zich door de combinatie van veranderende vraag van consumenten en innovaties vanuit de producenten ook na 2020 zal doorzetten.' ,,Te weinig en te laat'', vindt Van de Wouw. ,,Het schiet niet genoeg op.'' 

Meebetalen

Cruciaal is wel dat het geld terugstroomt naar de burgers van dit land en wel in de vorm van een verlaging van de zorgpremie. ,,We kijken aan tegen steeds hogere kosten voor de zorg. Laat Coca-Cola en consorten daar maar aan meebetalen.''