Marktplaats dwarsboomt handel in materiaal bezorgdiensten voor omzeilen avondklok
De mogelijke invoering van een corona-avondklok door het kabinet, heeft een levendige handel in kleding en tassen van bezorgdiensten op gang gebracht. Op Marktplaats.nl worden er tientallen aangeboden voor prijzen variërend van 25 tot 200 euro ‘om de avondklok te omzeilen’. Het online-verkoopplatform is druk bezig om de advertenties te verwijderen, zegt een woordvoerder tegen deze site.
Delen per e-mail
Poll
Ga jij je aan de avondklok houden?
-
Ja, want het is nodig (50%)
-
Ja, al ben ik niet overtuigd van de zin ervan (24%)
-
Ik smokkel misschien een keer (13%)
-
Nee, ik riskeer liever een boete (13%)
De eerste advertenties dateren van gisteravond. Het meest worden jassen van Thuisbezorgd.nl aangeboden. ‘Niemand is het eens met een avondklok toch?! Gelukkig heb ik een oplossing voor iedereen die de avondklok wil vermijden: bestel zo'n mooie jas’ schrijft aanbieder Elnour uit Groningen bij zijn advertentie waarin Thuisbezorgd-jassen in alle maten worden aangeboden voor 25 euro.
‘Geen zin om 20:00 thuis te zitten door de avondklok. Kopen!’, schrijft een aanbieder uit Vlaardingen bij een ‘avondklok proof’ jas van dezelfde bezorgdienst. Boeba uit Rotterdam biedt vanaf 80 euro zelfs een jas én broek van de maaltijdleverancier aan; ‘perfect voor de avondklok’. Lex uit IJmuiden was tot nu toe de duurste. Hij vroeg 200 euro en had vier bieders waarvan eentje 160 euro wilde betalen, maar zijn advertentie is inmiddels verdwenen. Hetzelfde geldt voor de jas van Thuisbezorgd die Finn uit Bussum aanbood met ‘wil jij lekker feesten en chillen met je maatjes maar kan dat niet door die verdomde avondklok? Geen stress met deze mooie jas'.
Deliveroo, DHL
Ook de outfit van Deliveroo wordt aangeboden om de avondklok te omzeilen. ‘Wil je niet bekeurd worden door de avondklok, koop deze jas en je kan gewoon doorfietsen’, meldt aanbieder Bouke uit Breda bij zijn advertentie. Het hoogste bod stond vanmorgen vroeg op 139 euro.
Cartier uit Den Haag biedt bedrijfskleding van DHL aan. ‘Omzeil de avondklok met complete set dhl kleding evt met niet thuis kaartjes erbij geleverd om het zo echt mogelijk te maken’. De aanbieder heeft al een bod van 100 euro en de jas is gereserveerd. Huub uit Den Haag biedt een DHL-jas maat M aan ‘voor avondklok’ en heeft ook al een bod van 100 euro. Een aanbieder uit Roermond biedt voor 100 euro een DHL-jas aan die nog in de verpakking zit.
Speed 2 Home uit Amsterdam biedt tassen en jassen aan van Uber Eats, Deliveroo en Thuisbezorgd voor een totaalprijs van 1000 euro. ‘ Voor met de avondklok enorm handig om toch nog naar buiten te kunnen. Jassen en tassen gaan naar de hoogste bieder😉.’
Post NL, Pizzadiensten
Runo uit Rotterdam biedt een jas van Post NL ‘maatje L’ aan; ‘Ideaal voor de avondklok'. Hij heeft ook nog een Post NL polo beschikbaar. ‘Ook maatje L’ en een bod van 50 euro. Carlos uit Bussum heeft een ‘zo goed als nieuwe’ gele jas van New York Pizza maat 42/44 (L) in de aanbieding; ‘perfect voor de lockdown als je naar je matties wilt fietsen’. Grappenmaakster Tanja biedt 9.999.999 euro. Bas uit Amsterdam biedt een zwarte jas met het logo van Domino's Pizza aan in de maat 48/50 M; ‘Handig voor de avondklok!’
Bestrijding coronapandemie
Wie op bovenstaande advertenties klikt, krijgt in een aantal gevallen de boodschap te zien: ‘We hebben overal gezocht, maar deze pagina konden we niet vinden'. Dit betekent niet dat de verkoper de advertentie verwijderde na verkoop van de kleding of tassen, blijkt. ,,De advertentie is verwijderd door Marktplaats’’, zegt een woordvoerder.
Een team van het online verkoopplatform is volgens hem ‘druk bezig’ met het verwijderen van advertenties, waarin ‘avondklok proof’ kleding en materiaal van bezorgdiensten wordt aangeboden. ,,Wij laten in het kader van de bestrijding van de coronapandemie geen producten toe, waarmee maatregelen omzeild zouden kunnen worden.’’
Wij laten in het kader van de bestrijding van de coronapandemie geen producten toe, waarmee maatregelen omzeild zouden kunnen worden
De eerste advertenties van deze aard doken gisteravond op, zegt de woordvoerder. ,,Inmiddels zijn er tientallen verschenen, maar we zetten alles op alles om ze zo snel mogelijk te verwijderen. We hopen dat de bezorgdiensten ook hun verantwoordelijkheid nemen.’’
Op Vinted, de marktplaats voor tweedehandskleding, is de kleding van bezorgdiensten vandaag nog wel massaal te verkrijgen. Zo biedt Giel zijn DHL-bedrijfsjas aan. ‘DHL jas voor avondklok’, meldt de aanbieder bij zijn advertentie. ‘Lekker de straat op na 20.30 uur.’ Naast kleding van bezorgdiensten, wordt ook bedrijfskleding van verschillende supermarkten verkocht op de website.
Just Eat Takeaway
Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, laat weten dat het ‘natuurlijk niet de bedoeling is’ dat oranje Thuisbezorgd.nl-jassen worden gebruikt voor iets anders dan het bezorgen van maaltijden. ,,,Wij hebben inmiddels contact gehad met Marktplaats om deze advertenties te verwijderen’’, reageert woordvoerder Joris Wilton schriftelijk.
Bekijk hier onze video’s over het coronavirus:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMhalen & brengen
De verwachtingen waren niet hoog gespannen, maar we zaten mis. Pas wel op voor de grill-lucht
Bij het zien van reclame voor kip en spareribs in een drive thru langs de A13, zijn de culinaire verwachtingen niet hoog gespannen. En daarmee zitten we helemaal mis. Wees wel gewaarschuwd voor de heerlijke geur. -
Koken & eten
Verbijstering over dure flesvoeding van A-merken: ‘Moet je nagaan hoe ze ons belazeren’
Een tv-uitzending van de Keuringsdienst van Waarde opende gisteren de ogen van veel kijkers. De makers lieten zien dat grote producenten van flesvoeding meer vragen voor dezelfde babymelk als die van een huismerk. -
Koken & eten
Zo gevaarlijk zijn koekenpannen voor jou, het milieu en de vogels
De Keuringsdienst van Waarde las een opmerkelijke tekst op de gebruiksaanwijzing van een pan met antiaanbaklaag: als de pan te heet wordt kunnen dampen vrijkomen die gevaarlijk zijn voor vogeltjes. Een antiaanbaklaag is gevaarlijker dan je denkt, ook voor het milieu, ontdekten de makers van het tv-programma. -
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen. -
Deze kleine onlinesupermarkt heeft nu al honderdduizenden fans
De jonge onlinesupermarkt Crisp heeft in een nieuwe financieringsronde 30 miljoen euro opgehaald en kan hierdoor verder groeien. Investeerders in Crisp zijn onder meer de oprichters van Just Eat Takeaway (moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl), Adyen en het Duitse techbedrijf Target Global.
-
PREMIUM
De állerbeste broodbakker ter wereld opent eigen zaak (en verkoopt brood met zeealgen en inktvisinkt)
Brood bakken zit Peter Bienefelt in de genen. De 46-jarige bakkerszoon uit Barendrecht schopte het al tot beste broodbakker van de wereld. Toch had hij nooit een eigen zaak. Midden in de coronacrisis waagt hij nu de stap: vandaag opende hij zijn eigen desembakkerij in Rhoon. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Nu we ze volop eten: alles wat je moet weten over paaseitjes
De winkels puilen nu uit van de paaseitjes. Hoe gezond zijn die chocoladesnoepjes en welke smaken zijn het populairst?