Met deze worstjes en dikke soepen gaat Unox op de vegetarische toer
Koken & etenDe Hollandse pot moet plantaardiger worden als het aan Unilever ligt. Dus gaan er meer groenten in de erwtensoep en komen er hybride chipolataworstjes.
Delen per e-mail
Unox is de motor achter de vegetarische stap die Unilever in Nederland wil zetten. Het oer-Hollandse merk kwam 85 jaar geleden met de rookworst en wordt door veel mensen nog steeds als vleesmerk gezien. ,,Maar tijden veranderen en merken veranderen meeāā, zegt Esther van Spronsen, marketingdirecteur bij Unox.
Die verandering zit hem vooral in de toegenomen belangstelling voor vegetarisch eten. Bij de helft van de Nederlandse huishoudens staat nog dagelijks vlees op tafel, maar 86 procent van de consumenten geeft aan minder vlees te willen eten. Daar ligt de uitdaging.
Het is helemaal niet nodig om 100 procent plantaardig te eten
Juist met Unox is de grootste slag te slaan, denkt Van Spronsen. ,,We zijn het grootste merk in de supermarkt. In acht van de tien huishoudens staan producten van Unox in de kast.āā
Met Unox kun je dus een deuk in een pakje boter slaan als het om verduurzaming gaat. Het merk gaat meer vleesvervangers aanbieden en het aandeel groente en peulvruchten in de producten vergroten. Want voldoende groente eten blijft een probleem voor veel Nederlanders.
Maar mensen hoeven niet te vrezen dat ze straks alleen nog op sojaknakworstjes of linzenburgers kunnen knauwen. Unox is geen voorloper die het hele vleesschap eens flink gaat opschudden. ,,We gaan zeker niet naar 100 procent plantaardigāā, bezweert Van Spronsen. ,,Het is ook helemaal niet nodig om 100 procent plantaardig te eten.āā
Dikke soep
Momenteel is gemiddeld 60 procent van de eiwitten die we eten van dierlijke komaf. De verhouding dierlijk-plantaardig moet naar 50-50 in 2025 als het aan Unilever ligt. Dan is er al een grote stap richting een duurzamere wereld gezet.
Het meest concreet is Unox met de soepen. Daarvan is nu 42 procent vegetarisch en dat moet over vier jaar 60 procent zijn. Daarnaast gaat Unox meer groente en peulvruchten toevoegen aan de soep. De soep wordt dikker dus.
Wat betreft het vlees en de vervangers heeft Unox een driesporenbeleid. Vlees moet beter worden. Dat houdt in dat vanaf volgend jaar Unox alleen nog vlees gebruikt met het keurmerk van de Dierenbescherming. ,,Dat betekent meer aandacht voor dierenwelzijn.āā Daarnaast gaat Unilever āhybride productenā op de markt brengen. Dat is een mengvorm van vlees met plantaardige producten. In mei van dit jaar wordt het eerste product geĆÆntroduceerd, het chipolataworstje. Daarin is een deel van het vlees vervangen door kidneybonen en paprika.
De derde stap is de introductie van vleesvervangende producten. Nu heeft Unox tien vleesvervangers in het assortiment, bijvoorbeeld vegetarische rookworsten of knakworsten. ,,Dat moeten er twintig worden. De vegetarische producten maken nu 6 procent van de omzet van Unox uit. Dat moet in 2025 12 procent zijnāā, aldus de marketingdirecteur.
Minder vlees is al een stap op weg naar meer duurzaamheid. Maar de winst is pas optimaal als ook de vleesvervangers duurzaam zijn. En dat is het geval volgens Van Spronsen. ,,Nu is al 95 procent van wat we inkopen duurzaam geproduceerd. Dat moet over een paar jaar 100 procent zijn.āā
De doelstelling om de omzet van vleesvervangers in vijf jaar tijd te verdubbelen lijkt niet al te ambitieus. Onderzoekers van ABN Amro voorspellen dat de markt voor vleesvervangers jaarlijks met 20 procent zal groeien. Dan is een verdubbeling van de omzet in vijf jaar tijd al bijna bereikt. Maar volgens Van Spronsen āis het nog hard werkenā om dat te halen.
Consumenten die een steentje bijdragen
De mens, en zeker de consument, is namelijk een gewoontedier. Mensen hangen heel sterk aan hun stukje vlees. ,,Die smaak en de structuur zijn belangrijk.āā Vandaar dat er de nadruk wordt gelegd op āplantaardigā vlees dat qua smaak en textuur lijkt op dierlijk vlees. ,,We mikken op de consument die een steentje willen bijdragen aan de verduurzaming, maar niet wil inleveren op smaak.āā
Het uiteindelijke doel is een verandering van het voedingspatroon, meer plantaardig en minder vlees. Maar gedragsverandering is moeilijk te bewerkstelligen, weten ze bij Unilever. ,,De verandering moet daarom in kleine stapjes gaan.āā
De traditionele nieuwjaarsduik ging niet door op 1 januari. Je kon er een in blik kopen en thuis jezelf onderdompelen met fris water uit een Unox-blik. De blikken waren snel uitverkocht.
Bekijk hier onze videoās over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gezondheidsexperts: maak groenten en fruit goedkoper en voer suikertaks in
De overheid moet gezond eten meer promoten en ongezond gedrag meer tegengaan, vindt de Raad voor de Volksgezondheid & Samenleving (RVS). Het adviesorgaan en ook het RIVM pleiten voor verlaging van de btw op groenten en fruit, een verbod op reclame voor ongezond voedsel en invoering van een suikertaks. Gemeenten moeten bovendien de bevoegdheid krijgen om het aantal snackbars en andere fastfoodzaken te beperken. -
Wat Eten We Vandaag: Sinaasappeltiramisu
Sinaasappel in een tiramisu? Jazeker. De frisse sinaasappel gaat perfect samen met de romige mascarpone. Als je eens iets speciaals op tafel wil zetten, dan is dit zeker een goed idee. En of deze sinaasappeltiramisu moeilijk te maken is? Helemaal niet. -
PREMIUMKoken & eten
Jij wilt afvallen, maar je partner eet de hele tijd chips? Diƫtiste geeft haar negen beste tips
Hoe moeilijk is gezond proberen te eten, als je partner niet meedoet? Voor veel mensen herkenbaar. De ene probeert gezond te eten, terwijl de ander ongezonde kost verorbert. Of de ene houdt van vlees en de ander wil plantaardig. Het kan frustraties opleveren, weet diƫtiste Sanne Mouha. -
PREMIUMKoken & eten
Van eenzame snackbar tot fastfood imperium: Zo legden deze broers de basis voor KFC in Nederland
De laatste meters op weg naar hun gouden jubileum zijn net zo pittig als de kippenvleugels die ze braden. Toch brengen coronacrisis en avondklokrellen Michel en Ron de Kok niet uit koers. Want de grondleggers van Kentucky Fried Chicken (KFC) in Nederland zijn zuinig op hun fastfood-imperium, dat door pa in Rotterdam in gang werd gezet. -
Slagersvak enorm veranderd: 'Mijn vader zou driekwart van de producten in de vitrine niet meer herkennenā
In tien jaar tijd verdwenen vijfhonderd slagerijen in ons land. Maar het tij lijkt te keren. Het aantal leerlingen aan de slagersvakschool is dit jaar met 35 procent gestegen en de consument weet de weg naar de ambachtelijke slager weer te vinden. āOf je nog worst lust? Nou, dacht het wel.ā
-
Quiz
Hoeveel dieren eten Nederlanders gemiddeld in hun leven? Test je kennis in acht vragen
Nationale Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam, oprichter van De Hippe Vegetariƫr. Door ƩƩn week in maart geen vlees te eten, bespaar je onder andere water en de uitstoot van broeikasgassen. Boerdam en ProVeg deelden hun interessantste weetjes over vlees, hoeveel weet jij hierover? Test je kennis met deze quiz. -
Koken & eten
Zijn voorverpakte zakjes fruit wel gezond?
We willen graag meer weten over de zin en onzin van ons eten en drinken. Deze week: voorverpakt fruit. Zitten daar nog vitaminen in? -
PREMIUM
Chinese loempiaās met zoete mosterdsaus
Meneer Hamersma weet alles over wijn, mevrouw Hamersma doet niets liever dan koken.āDeze week: Chinese loempiaās. Met een kraak-sappige rosĆ©.