Volledig scherm
© iStock

Moeten we met dit weer vrezen voor een overdosis vitamine D?

In de grauwe wintermaanden loopt menigeen een tekort aan vitamine D op, in de zomer loert het gevaar van een overdosis. Maar de zon alleen kan dat niet veroorzaken. 

Vitamine D is betrokken bij de calciumopname, het immuunsysteem en de bescherming van onze botten, spieren en hartgezondheid. Veel belangrijke functies, waardoor veel mensen naar supplementen grijpen om zeker te zijn van hun aanbevolen portie vitamine D. Dat gebeurt vooral tijdens de kille wintermaanden, waarin we soms wekenlang geen zonlicht – de belangrijkste bron van vitamine D – zien. Het licht is essentieel voor de aanmaak; vitamine D is maar beperkt aanwezig in voedingsmiddelen zoals vette vis, volle zuivel en vet vlees. Maar kunnen we ook een overdosis vitamine D opnemen nu de zon al zo lang en fel schijnt?

Belang van de voorgeschreven dosis aan supplementen

Enkel zonlicht kan geen overdosis aan vitamine D veroorzaken. Alleen langdurig gebruik van te veel supplementen leidt daartoe. Dat gebeurt pas vanaf 50 microgram per dag. De meeste supplementen bevatten slechts de helft, 25 microgram.

Het gevolg van te veel vitamine D  kan een verhoogde calciumwaarde in het bloed zijn. Dat kan leiden tot tal van symptomen, zoals vermoeidheid, verwardheid, dorst, spijsverteringsproblemen en de continue drang om te urineren. Verder kan een vergiftiging verantwoordelijk zijn voor botverlies, nierfalen en dehydratatie. Als er eenmaal sprake is van een vergiftiging, kan het wekenlang duren voordat deze is uitgewerkt. 

Experts raden aan om enkel supplementen te kopen wanneer een arts dat adviseert. Daarbij is het belangrijk om je aan de voorgeschreven dosis te houden. Wie dat niet doet, riskeert een vergiftiging. 

Teveel aan zonlicht

Vitamine D is een vet-oplosbare vitamine, wat betekent dat die wordt opgeslagen in het lichaam. Tijdens zonnige zomerdagen kan je lichaam een voorraad aanmaken. Met die voorraad kun je de wintermaanden vaak overbruggen. Sommige mensen moeten altijd supplementen slikken, zelfs wanneer de zon zo hard schijnt. Dat komt omdat hun lichaam minder (snel) vitamine D aanmaakt. 

Wie moet supplementen innemen?

Vooral zwangere vrouwen krijgen het advies om dagelijks een supplement in te nemen, zelfs tijdens de zomermaanden. Voor hen zijn er daarbij speciale supplementen beschikbaar die ook foliumzuur bevatten. Dat foliumzuur verkleint de kans op een open ruggetje, een hazenlip of open gehemelte bij de baby.

Ook voor kinderen wordt een dagelijks supplement aangeraden omdat vitamine D zo belangrijk is voor de botten, tanden en het skelet. Meestal gebeurt dat bij jonge kinderen in de vorm van druppeltjes.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.