Volledig scherm
Van de aanbieders van boodschappendiensten krijgt Picnic de hoogste waardering. © ANP

Online boodschappen doen is voor eliteclubje

Een kleine groep consumenten zorgt voor een groot deel van de online-omzet van supermarkten. Het gaat om 3,4 procent van de huishoudens die goed is voor 81 procent van de omzet, zo blijkt uit de analyse van GfK van een representatieve steekproef onder ruim 55.000 consumenten.

Het gaat om mensen die sowieso al veel geld uitgeven, stelt het onderzoeksbureau op de site van Foodmagazine. Het is een trouwe groep die veel besteedt, stellen de onderzoekers. Overigens is de omzet voor online boodschappen doen de afgelopen jaren gegroeid, maar ingeburgerd is het nog altijd niet. Een klein deel van de consumenten die nu geen online boodschappen doet, is van plan dat volgend jaar wel te doen.

Voorkeur

Volledig scherm
Als mensen zelf hun boodschappen ophalen, besteden ze minder (58,35 euro) dan als ze de boodschappen laten bezorgen (79,35 euro). © Shutterstock

Gemiddeld besteden klanten 74,04 euro als ze bestellen. Als ze zelf hun boodschappen ophalen, besteden ze minder (58,35 euro) dan als ze de boodschappen laten bezorgen (79,35 euro). Consumenten in Nederland geven duidelijk de voorkeur aan bezorging van de boodschappen. Het marktaandeel van afhalen daalde met 9 procent, terwijl bezorgen er juist 57 procent bijkreeg.

Van de aanbieders van boodschappendiensten krijgt Picnic de hoogste waardering, maar die is wel lager dan vorig jaar. In de cijfers is het succes van Picnic al deels te zien. Zo is het gemiddeld bestede bedrag gedaald, waarschijnlijk doordat Picnic een minimumbedrag van 25 euro hanteert, zo vermoeden de onderzoekers.