Volledig scherm

We kopen meer en duurder eten

Voedings- en genotmiddelen hebben het nog nooit zo goed gedaan, tonen cijfers van het CBS. We kopen duurdere en méér voedingsmiddelen.

De omzet van de foodwinkels steeg in 2017 met 3,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, aldus het statistiekbureau. De groei is grotendeels op het conto van supermarkten te schrijven, aangezien de omzet van die sector met 3,5 procent groeide in 2017, terwijl de omzet in foodspeciaalzaken zoals bakkers, slagers, viswinkels en slijters slechts 0,5 procent steeg. Er zijn ook meer winkels bijgekomen die iets met voeding doen. Die toename is zowel bij de speciaalzaken als bij de supermarkten.

Opvallende constatering is dat het aantal viswinkels met ruim 30 procent steeg tussen 2008 en 2017. Hiertegenover staat dat groentewinkels, slagers, slijters en tabakswinkels minder in trek zijn en deze winkels uit het straatbeeld lijken te verdwijnen.

Volgens Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij CBS, is de aantrekkende economie de drijfveer voor de stijgende omzet. ,,Dankzij de banengroei hebben consumenten meer te besteden, en dat doen we ook massaal. De consumptie is het afgelopen jaar weer gegroeid, vooral in de detailhandel. Het volume is nu ook weer boven het niveau van voor de crisis; dat is de omzet gecorrigeerd voor prijsontwikkeling. Dat betekent dat we meer en/of betere producten zijn gaan kopen.''

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.