Volledig scherm

We willen minder vlees en meer vleesvervanger

Vleesvervangers zijn populair en niet alleen tijdens de Nationale Week Zonder Vlees. In 2017 is de consumptie van vleesvervangers maar liefst 17 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.

Vleesvervangers plusten, terwijl vlees en zuivel juist minder in trek zijn.De supermarktverkoop van vlees daalde met 1,7 procent en van zuivel met 1,3 procent.

Volgens woordvoerder Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance een goede trend: ,,Iedereen begrijpt dat het beter is om plantaardige eiwitten te eten in plaats van vlees." Volgens Willemsen zijn er tegenwoordig genoeg vegetarische alternatieven en hij is blij met de verschuiving. ,,Het is een krachtig teken en goed nieuws. We zijn goed op weg." 

Het nieuws wordt naar buiten gebracht tijdens de Week Zonder Vlees. Daarin roepen de initiatiefnemers alle Nederlanders op om tussen 5 en 11 maart geen vlees te eten. Volgens hen zijn de gevolgen van een week geen vlees eten enorm. Een volwassene die een week geen vlees eet, zou 7 maanden douchewater, 114 kilometer auto rijden, 1 blije kip en 7 maanden werk voor een boom besparen.

De populariteit van vegetarisch eten is ook af te zien aan het feit dat deze week ruim 276 Nederlandse horecaondernemers mee doen aan de Vegetarische Restaurantweek. Gasten kunnen in deelnemende restaurants kiezen uit onder meer een vegetarische lunch voor 8 euro of een vegetarische avondmaaltijd voor 15 euro.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.