Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat kwam onlangs nog op uitnodiging van CDA Land van Cuijk naar station Cuijk om de zorgen aan te horen van regionale politici over het uitblijven van oplossingen voor problemen met de Maaslijn, het spoor tussen Nijmegen en Roermond.
Volledig scherm
PREMIUM
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat kwam onlangs nog op uitnodiging van CDA Land van Cuijk naar station Cuijk om de zorgen aan te horen van regionale politici over het uitblijven van oplossingen voor problemen met de Maaslijn, het spoor tussen Nijmegen en Roermond. © Ed van Alem

Limburg in geweer tegen wéér vertraging vernieuwde Maaslijn

Limburg verzet zich tegen nog verdere vertraging van de renovatie van de Maaslijn, de spoorlijn met stations in onder meer Vierlingsbeek, Boxmeer, Cuijk, Mook-Molenhoek en Nijmegen. Die vertraging dreigt omdat de Arbeidsinspectie onlangs het gebruik van stenen met het kankerverwekkende kwartsstof tussen spoorrails verbood.

5 reacties

  • Maarten Berbers

    1 week geleden
    Eerste klusje voor BBB dan? Van en voor het platteland.
  • Frans van Raaij

    1 week geleden
    Inderdaad, verkeerde stenen op het spoor is geen reden tot vertraging. Genoeg andere stenen bv. split.
  • Kenneth Tharmaratnam

    2 weken geleden
    Ik vraag mij alleen af dit verbod op het gebruik van stenen met kwartsstof ook bij onze oosterburen geldt. Ik kom namelijk met regelmaat per trein door Duitsland en zie daar geregeld treinen met volle Railpro zelflossers. En anders zou ik mogen aannemen dat Railpro/Voestalpine wel geschikte stenen kan leveren. Bovendien hebben ze tot in 2026 de tijd om geschikte stenen te vinden aangezien er toch niet eerder gestart kan worden vanwege de werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute.
  • Paul Jacobs

    2 weken geleden
    Die Maaslijn is zo ver van Utrecht en Den Haag verwijderd, dat wordt dus nooit wat. Het interesseert ze gewoon niet.
  • Eelco de Boer

    2 weken geleden
    Het is een hele logische keuze. Prorail heeft de keuze om ofwel te zorgen dat op bestaand spoor gereden kan blijven worden ofwel het schaarse materiaal wordt gebruikt voor spoorverdubbeling op het een traject waar de reizigers nu ook gewoon al met de trein kunnen (met als gevolg dat ergens anders in het land een heel traject langdurig buiten dienst gesteld moet worden). Dan maakt ieder verstandig mens exact dezelfde keuze.